256 Kilogram Sampah Dikumpulkan Dalam Satu Jam Di Pantai Port Dickson. Lebih 10,000 Puntung Rokok Dikumpulkan.

...

Port Dickson, 23 September 2024

Sempena Hari Pembersihan Sedunia 2024, SWM telah menjalankan aktiviti pembersihan pantai di Pantai Saujana, Port Dickson. Sebanyak 17,160 puntung rokok dikumpulkan, menandakan jumlah tertinggi barang-barang tersebut yang diambil dalam satu peristiwa di lokasi ini sehingga kini.

Acara ini menyaksikan penyertaan kira-kira 200 sukarelawan, termasuk pelajar, pertubuhan bukan kerajaan, dan syarikat swasta. Pembersihan bermula pada pukul 9:30 pagi dan berakhir pada pukul 10: 30 pagi, di mana peserta berjaya mengumpulkan sejumlah 256 kilogram sampah dalam masa satu jam.

Ancaman Kepada Hidupan Laut

Pengurus Besar SWM, Mohd Norlisam, menyatakan bahawa selain jumlah puntung rokok yang banyak, 7,392 keping polisterin dan 1,094 beg plastik juga dikumpulkan, yang merupakan sebahagian besar sampah yang diambil.

Beliau menjelaskan bahawa data menunjukkan sebahagian besar sampah ditinggalkan oleh pengunjung, terutama sisa yang lebih kecil menimbulkan ancaman terbesar bagi ekosistem laut.

"Kita sering mengabaikan serpihan kecil sampah ini, yang mungkin kelihatan tidak penting tetapi boleh menyebabkan kerosakan yang tidak dapat dipulihkan kepada hidupan marin," tambahnya.

Menurut data dari pembersihan tahun lalu, sejumlah 10,651 puntung rokok, 636 keping peralatan makan (seperti sudu plastik dan garpu), dan 592 beg plastik dikumpulkan.

Mohd Norlisam juga melaporkan bahawa pada acara tahun ini, 203 penutup botol plastik dan 178 bekas minuman plastik adalah antara barang yang dikumpulkan. Jenis sisa ini juga menimbulkan bahaya kepada kehidupan laut. Selain itu, bahan-bahan dari sisa-sisa ini mengambil masa beratus-ratus tahun untuk terurai dan sering dimakan oleh hidupan laut, menyebabkan kerosakan kepada ekosistem.