Wabak Denggi Di Arowana Indah Pembersihan Segera Untuk Membanteras Nyamuk.

...

SEREMBAN, 29 August 2024

Disebabkan wabak denggi menyebabkan kematian, pembersihan komuniti segera untuk menghapuskan nyamuk telah dimulakan!

Komuniti Arowana Indah di Seremban, yang mempunyai kira-kira 100 isi rumah, mengalami lebih daripada 10 kes denggi yang disahkan pada bulan Julai dan Ogos. Di antara 16 kes baru pada bulan Ogos, satu mengakibatkan kematian, sementara enam pesakit lain masih berada di Unit Rawatan Rapi (ICU), dalam keadaan kritikal.

Pada pertengahan Julai tahun ini, masyarakat menyaksikan wabak 12 kes denggi yang disahkan, dengan tiga pesakit segera dimasukkan ke ICU. Seorang pesakit yang sakit kritikal dipindahkan ke unit ketergantungan tinggi (HDU) untuk penyelamatan dan pemantauan rapat.

Oleh kerana komuniti yang sama terus melaporkan kes denggi secara berturut-turut, jumlah kes meningkat kepada 12 dalam masa kurang dari sebulan, menjadikan Arowana Indah menjadi "hotspot" untuk demam denggi.

Kemunculan kes denggi baru di Arowana Indah dengan cepat menarik perhatian Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan dan wakil tempatan Chew Li Khin. Ahli Majlis Bandaraya Seremban Chong Xuehe dan pembantunya, yang juga penolong ahli Majlis Bandaraya, Sheila, segera mengatur pembersihan segera pada 20 Julai, dengan harapan dapat mengekang pembiakan nyamuk aedes dengan berkesan.

Penduduk pada mulanya percaya bahawa kes denggi telah dikawal secara berkesan melalui usaha bersama wakil, Persatuan Penduduk, dan Jabatan Kesihatan. Walau bagaimanapun, apabila pegawai  esihatan melawat semula komuniti untuk pemeriksaan, mereka terkejut apabila mendapati bahawa isu komuniti menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes masih belum diselesaikan.

Satu Kematian
Barang-barang yang sebelum ini telah ditandakan oleh pegawai  kesihatan , seperti tayar yang dibuang, tarpaulin yang patah, periuk bunga lama, dan baldi cat, masih tidak tersentuh, menjadi tempat pembiakan larva nyamuk.

Pada 12 Ogos, Jabatan Kesihatan sekali lagi mendedahkan bahawa Arowana Indah mempunyai wabak  engah s denggi, dengan 16 pesakit baru dimasukkan ke hospital. Malangnya, seorang pesakit meninggal dunia, enam lagi berada dalam keadaan kritikal di ICU, manakala sembilan pesakit telah bertambah baik dan dipindahkan ke wad umum, yang merupakan kelegaan kecil di  engah-tengah kemalangan.

Sheila: Dua Pembersihan Segera
Sheila, Penolong Ahli Majlis Bandaraya, menyebut bahawa sejak 2021, di bawah arahan Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Kepayang Chew Li Khin, pembersihan tetap telah diadakan di komuniti. Dua pembersihan segera
di Arowana Indah adalah yang pertama dalam tiga tahun, dan mudah-mudahan, menjadi yang terakhir.

Beliau berkata semua aktiviti pembersihan di kawasan Bukit Kepayang dirancang dan dijadualkan, dan wabak denggi yang berterusan di Arowana Indah adalah kes khas.

"Saya amat berterima kasih kerana dua agensi turut terlibat dalam kerja pembersihan segera itu, iaitu Majlis Bandaraya Seremban dan Syarikat SWM Environment dengan memberikan sokongan yang kuat, bersedia untuk menyediakan lori dan tenaga kerja dengan cepat."

Beliau menyebut bahawa di antara 28 kes pada bulan Julai dan Ogos, pesakit berusia antara 13 dan 68 tahun, termasuk 11 pelajar (dari sekolah menengah dan universiti) dan tiga pesara.

"Malangnya, pesakit kritikal yang tidak selamat adalah seorang lelaki Melayu. Menurut laporan Jabatan Kesihatan, penyebab kematian adalah demam berdarah denggi.