Lelaki pekak dan bisu kerja sebagai pekerja pembersihan untuk sara keluarganya

...

MELAKA, 16 July 2024

SWM Environment menggaji 34 pekerja daripada kumpulan khas, menunjukkan semangat tanggungjawab sosial korporat "layanan yang sama" untuk pekerja.

Syarikat itu hari ini mengatur salah seorang pekerjanya yang pekak, Mohd Luqman Hashim (34 tahun), ditemu bual oleh pelbagai media, dia diberitahu bahawa dia telah berkhidmat selama 6 tahun dan merupakan seorang Pekerja Pembersihan yang bertanggungjawab membersihkan daun-daun kering  di Taman Botanikal Melaka, Ayer Keroh.

Mohd Faizal, seorang guru bahasa isyarat di Sekolah Khas Melaka, telah dijemput untuk bertindak sebagai jurubahasa.

Luqman yang tinggal di Bukit Baru berkata, sebelum bekerja di SWM Environment, dia bekerja sebagai buruh di sebuah kilang kayu di Pulau Pinang. Selepas pulang ke kampung pada 2017, dia bekerja sebagai tukang plaster di kawasan Batu Alam, dan kerja itu agak sukar.

Secara kebetulan, dia melihat iklan jawatan kosong di SWM Environment, jadi dia cuba memohon dan berjaya diterima.

Ketika dia mula-mula menyertai pekerjaan itu, dia menggunakan telefon bimbitnya untuk menaip perkataan untuk berkomunikasi dengan rakan sekerja dan ketuanya. Kemudian, beberapa rakan sekerja juga mempelajari bahasa isyarat daripadanya, dan ada yang sudah sangat mahir dalam hal itu bukan masalah, sebaliknya, semua orang menjaganya dengan baik, 
dan kerjanya dan mereka juga saling membantu, dan ketua sering menjemputnya minum bersama.

Luqman bertemu dengan isterinya Hizatul Fateha Fawzi (32 tahun) yang juga pekak dan bisu di syarikat itu, kedua-duanya telah berkahwin selama 4 tahun dan belum dikurniakan anak.

Luqman sangat bersyukur kerana menjadi pekerja SWM Environment ini bukan sahaja membolehkan dia mempunyai pendapatan yang stabil, tetapi juga membuatkan dia berasa bahawa dia telah menyumbang kepada masyarakat Setiap kali dia melihat orang ramai berehat atau bersenam di Taman Botanikal yang bersih, dia gembira dan gembira dengan kerjanya.

Bagi rakan OKU, beliau menyeru agar tidak berputus asa belajar, berusaha lebih gigih, berani menghubungi dunia luar serta berani memohon pekerjaan.

Di samping itu, Mohd Norlisam Mohd Nordin, Pengurus Besar Korporat SWM Environment, berkata bahawa syarikat itu tidak pernah mendiskriminasi kumpulan khas membuktikan bahawa ketidakupayaan bukanlah penghalang kepada pekerjaan, dan adalah wajar kumpulan ini teladan untuk menjadi orang yang berguna.

https://mk.chinapress.com.my/20240716/%e5%8d%97%e6%96%b9%e7%8e%af%e4%bf%9d%e5%85%ac%e5%8f%b8-%e8%81%9834%e7%89%b9%e6%ae%8a%e7%be%a4%e4%bd%93%e5%91%98%e5%b7%a5/