70 Buah Rumah Ganti Tong Sampah Baru.

...

SEREMBAN, 18 June 2024

Jawatankuasa Kampung Kampung Baru Sikamat dan Pejabat Ahli Parlimen Sikamat baru-baru ini menganjurkan Perkhidmatan penggantian tong sampah, berjaya membantu lebih 70 isi rumah menggantikan tong sampah mereka yang rosak.

Ketua kampung Xu Peiling menegaskan bahawa jawatankuasa kampung mengadakan pusingan pertama penggantian tong sampah pada bulan April, tetapi beberapa penduduk kampung terlepas, jadi pusingan kedua telah dianjurkan.

"Kami mengadakan acara penggantian tong sampah pertama pada bulan April untuk membolehkan penduduk kampung yang menghadapi isu tong sampah yang rosak datang dan menggantikannya. Walau bagaimanapun, sesetengah penduduk tidak menyedari peristiwa itu dan kemudian menyatakan hasrat mereka untuk menggantikan tong sampah mereka. Oleh itu, kami secara khusus menganjurkan pusingan kedua dan menggantung gegantung beberapa minggu lebih awal untuk mengingatkan penduduk kampung mengenai tarikh acara dan dokumen yang diperlukan.”

"Acara ini diselaraskan oleh Jawatankuasa Kampung. Untuk menyelesaikan penggantian tong sampah dengan lebih cekap, penduduk kampung menyerahkan tong sampah mereka yang rosak kepada kami pada waktu pagi untuk kami rekodkan. Apabila tong sampah baru dari syarikat SWM tiba, mereka boleh datang dan mengambilnya. Bagi mereka yang tidak dapat mengumpul tong sampah pada waktu pagi, kami membantu dengan menyimpan tong sampah di dewan komuniti. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada Jawatankuasa Kampung atas sikap mereka yang bijaksana untuk membantu penduduk yang mempunyai masalah logistik bagi penggantian tong sampah mereka.”

Lin Junrong: Penggantian Kolektif Memudahkan Pengendalian Syarikat SWM

Ahli Majlis Bandaraya Seremban Lin Junrong, yang dijemput ke majlis itu, memuji pengaturan yang bijaksana oleh Jawatankuasa kampung dan menggalakkan Jawatankuasa kampung lain dan Persatuan Penduduk untuk menganjurkan aktiviti serupa.

"Terima kasih banyak kepada Jawatankuasa Kampung Kampung Baru Sikamat atas pengaturan proaktif dan bijaksana mereka, yang berjaya membantu lebih 70 isi rumah menggantikan tong sampah mereka. Semasa berbual dengan penduduk semasa acara itu, saya mengetahui bahawa tong sampah yang rosak menyebabkan kesulitan dalam pembuangan sampah harian mereka, menjadikan acara ini sangat bermakna Kerana menangani masalah penduduk.”

Beliau juga menggesa jawatankuasa kampung dan Persatuan Penduduk lain untuk mengadakan aktiviti penggantian tong sampah kerana penggantian kolektif adalah mudah untuk penduduk dan memudahkan pengendalian syarikat SWM. Jika individu pergi ke syarikat SWM untuk penggantian, mereka perlu membawa tong itu sendiri, yang sangat menyusahkan.

"Jika penggantian dilakukan secara kolektif, syarikat SWM boleh menghantar tong sampah ke kawasan perumahan untuk diganti oleh penduduk. Jawatankuasa kampung dan Persatuan Penduduk yang berminat untuk menganjurkan acara serupa boleh menghubungi ahli Dewan Undangan Negeri atau ahli majlis bandar tempatan mereka.”