Bekerja Secara Normal Dengan Penyelia Dan Rakan Sekerja. Pekerja SWM Pekak Dan Bisu Berdikari.

...

SEREMBAN, 07 June 2024

Walaupun mempunyai kecacatan kongenital, individu pekak dan bisu tidak menyerah kepada keadaan. Sebaliknya, mereka berdikari, mencari nafkah dan menyumbang kepada masyarakat dan negara!

SWM Environment Sdn Bhd menggajikan 18 orang kurang upaya (OKU), kebanyakannya pekak dan bisu. Walaupun mereka mempunyai masalah pendengaran, ini tidak menghalang mereka daripada mencari nafkah untuk menyara keluarga mereka.

Melihat Kecacatan Sebagai Kekuatan

Mohammad Asmizhan (34), yang cacat pendengaran, bekerja sebagai pemungut sampah untuk SWM Environment Sdn Bhd. Beliau menyertai syarikat itu pada tahun 2015, mengikuti jejak langkah ibu bapanya, yang juga bekerja sebagai petugas pembersihan di syarikat yang sama.

Walaupun keadaannya, yang memberi hak kepadanya untuk faedah kebajikan, ibu bapanya mengajarnya sejak usia muda untuk bergantung kepada diri sendiri dan tidak bergantung semata-mata kepada bantuan.

Walaupun Beliau mempunyai masalah pendengaran dan pertuturan, Mohammad Asmizhan tidak mempunyai halangan komunikasi dengan penyelia, pemandu, dan rakan sekerja lain. Beliau berkomunikasi dengan mereka seperti biasa dan Berprestasi cemerlang di tempat kerja. Beliau juga membantu pemandu trak sampah untuk memastikan keadaan yang selamat apabila melaksanakan tugas kutipan sampah di kawasan beliau.

Seorang lagi pekerja, Mohamad Hasif (37), yang juga mempunyai masalah pendengaran, telah bekerja sebagai petugas pembersihan dengan SWM Environment Sdn Bhd sejak dua tahun. Beliau melihat kecacatan sebagai kekuatan.

Beliau mengatakan bahawa tidak semua orang dapat bekerja di sektor pembersihan awam, yang melibatkan pelbagai risiko, terutama di bawah terik matahari. Beliau memastikan bahawa tugas yang diberikan diselesaikan dengan baik untuk mengelakkan aduan orang ramai.

"Walaupun persekitaran kerja saya kotor, wang yang saya peroleh melalui kerja keras adalah bersih dan sah," katanya dengan bangga.

Beliau berdikari, tidak memerlukan pertolongan ibu bapa atau adik-beradiknya, bahkan dapat menyara ibu bapanya dengan gajinya.

Beliau berasa bertuah kerana mempunyai rakan sekerja dan penyelia yang sentiasa berseBeliau membimbingnya, membolehkannya menyelesaikan tugas hariannya.

"Kadang-kadang orang yang baik hati membelikan saya minuman dan makanan. Saya bersyukur kerana orang ramai tidak melupakan pekerja pembersihan yang bekerja di bawah terik matahari," katanya.

Walaupun mengalami masalah pendengaran, Beliau bersyukur kerana dapat menggunakan aplikasi mudah alih WhatsApp untuk berkomunikasi dengan orang lain.

Ditugaskan ke lokasi di Lukut, rakan-rakannya memujinya kerana rajin dan memastikan kebersihan dan kebersihan kawasan yang ditugaskan.

Merangkul Kerja Dalam Persekitaran 3D

Pekerja pekak Mohammad Ros Shazali (42) menyertai pasukan pembersihan saliran SWM Environment Sdn Bhd pada 2022. Beliau mengatakan bahawa walaupun bekerja di persekitaran 3D, yang bermaksud kotor, sukar, dan berbahaya, Beliau tidak pernah mengeluh dan selalu berusaha untuk melakukan tugasnya dengan baik.

"Penyelia dan rakan sekerja berkomunikasi dengan saya mengenai tugasan kerja melalui aplikasi mudah alih WhatsApp untuk memastikan keselamatan saya dan orang ramai."

Beliau bangga mencari nafkah melalui kerja kerasnya dan kini memiliki kenderaan untuk pengangkutan, menjalani hidupnya seperti orang lain. Tinggal bersama ibunya, Beliau berharap dapat mencari wanita yang dapat menerima kecacatannya dan memulakan keluarga kecil bersama. "Keluarga saya menyokong pekerjaan saya, sering memberi saya sokongan moral dan mendorong saya untuk bekerja keras. Saya selalu ingat ajaran Ibu saya untuk bekerja dengan tekun dan tidak melakukan perkara yang tidak beretika."

Ada yang dinaikkan pangkat menjadi Ketua Pekerja
Pengurus Besar: Faedah Dan Elaun Yang Sama

Pengurus Besar SWM Environment Sdn Bhd, Mohd Norlisam, menyatakan bahawa pekerja kurang upaya di syarikat itu menikmati faedah yang sama seperti pekerja lain, seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, tuntutan perubatan, bonus, dan elaun lain. Ada yang telah dinaikkan pangkat menjadi ketua.

Beliau menyebut bahawa syarikat itu mengekalkan sikap terbuka dan memberi peluang kepada individu kurang upaya untuk mencari mata pencarian dalam sektor 3D, yang membolehkan mereka menyokong diri mereka sendiri. Tidak perlu mempersoalkan kebolehan kerja mereka; mereka hanya memerlukan sokongan dan bimbingan untuk menjadi lebih yakin dan mengubah kerja pembersihan menjadi profesion mereka untuk mencari nafkah.

"Walaupun individu kelainan upaya mempunyai kecacatan fizikal, jika diberi peluang dan bimbingan yang betul, mereka boleh menyelesaikan tugas yang diberikan dengan betul. Mereka sering menerima cadangan dan mengikuti arahan dengan baik."

WhatsApp Sangat Membantu

Beliau menyatakan bahawa beberapa pekerja kurang upaya dapat membaca, mendengar, dan mengira dengan baik. Oleh itu, walaupun mereka mengalami gangguan pendengaran dan pertuturan, komunikasi dengan penyelia bukanlah masalah yang signifikan. Aplikasi mudah alih WhatsApp telah sangat membantu dalam komunikasi kerja harian.

Beliau berharap sikap berdaya tahan dan berdikari individu kurang upaya boleh menjadi contoh kepada orang lain. Walaupun kurang upaya, mereka tidak pernah mengeluh atau berputus-asa dan berusaha untuk belajar dan memperbaiki diri.