Perkhidmatan Gotong-royong Pelbagai Akan Ditambah Pada Separuh Kedua Tahun Ini Untuk Membayar Saman Polis Dan Caj Kumbahan

...

SEREMBAN, 11 May 2024

Gotong-royong Pelbagai " yang menggabungkan kemudahan pembayaran balik cukai dan "30,000" untuk tujuan yang baik dan memberi manfaat kepada pekerja yang berada di luar kawasan. Pada fasa kedua separuh kedua tahun ini, kami akan mengejar sasaran dan merancang untuk membuka kaunter membayar saman polis dan kaunter perkhidmatan Indah Water Konsortium (IWK).

Selepas dipilih, Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Kapayang Tan Lee Koon telah menetapkan matlamatnya untuk memperindahkan kawasan pilihan raya dan menghijaukan masyarakat. Beliau juga berharap untuk mempunyai lebih banyak hubungan dengan pengundi melalui aktiviti pembersihan umum, supaya beliau dapat mendekati alam semula jadi dan bersama orang ramai.

Beliau mendengar suara penduduk di kawasan pilihan raya semasa aktiviti pembersihan umum pada tahun-tahun sebelumnya. Setiap kali pekerja yang bekerja di luar kawasan menghadapi "berita baik" yang ditawarkan oleh agensi penguatkuasaan undang-undang kerajaan untuk membayar denda, kerana sekatan pada waktu kerja, pekerja yang bekerja di luar kawasan sering hanya dapat melihat pintu yang telah bertutup. Malangnya, denda ditangguhkan lebih lama dan lebih lama, dan jumlah denda yang tertunggak semakin meningkat.

Tujuan terbesar kemunculan " Gotong-royong Pelbagai " adalah terutamanya untuk membantu orang ramai memperbaiki masalah denda yang belum dibayar, dan pada masa yang sama mengurangkan tunggakan hutang unit kerajaan yang berkaitan. Ia juga menambahkan lebih banyak elemen baru pada pembersihan umum yang proaktif, menjimatkan masa, usaha dan wang. Untuk menjimatkan wang, orang ramai hanya perlu pergi ke satu tempat untuk membayar semua perkara yang perlu mereka bayar, seperti cukai tanah, cukai pintu, dan tiket tempat letak kereta Majlis Bandaraya Seremban. Pada separuh kedua tahun ini, mungkin ada kaunter untuk polis sebagai tambahan dan IWK.

Sheela juga merupakan pembantu kepada Exco Negeri Sembilan Tan Lee Koon. Beliau memberitahu China News bahawa sebagai tambahan kepada polis dan unit Yingda Lishui, beliau juga menghubungi SWM Environment dan unit kerajaan lain yang berkaitan untuk menjemput mereka untuk mengambil bahagian dalam aktiviti pembersihan am yang komprehensif ini, supaya memerlukan semua unit menggunakan platform pembersihan am untuk membuka perkhidmatan. Penyediaan kaunter kepada orang ramai dengan pilihan baru selain melawat pejabat pelbagai unit dan menyediakan perkhidmatan dalam talian.

"Seorang pekerja yang datang untuk membayar saman letak kereta melaporkan kepada saya bahawa sejak program gotong-royong telah digabungkan dengan pembukaan pelbagai kaunter perkhidmatan pembayaran, ia sememangnya memberikan kemudahan yang besar kepada pekerja yang biasanya bekerja 9 hingga 5 dari Isnin hingga Jumaat. Isnin hingga Jumaat adalah hari bekerja. Tidak ada masa lagi untuk membayar cukai dan denda, dan hujung minggu adalah hari cuti untuk jabatan kerajaan, yang sangat menyusahkan.”

Berkesan Dalam Membantu Majlis Bandaraya Mengurangkan Hutang

Sheila memberitahu akhbar ini bahawa fungsi" menarik wang "Gotong-royong Pelbagai" sangat baik, terutamanya dalam membantu Majlis Bandaraya Seremban mengurangkan tunggakan tiket letak kereta haram. Kesannya sangat jelas. Tahun lepas, 12 program gotong-royong telah mengumpul lebih daripada RM80,000. Mengenai tempat letak kereta haram dan tunggakan, hanya 4 acara diadakan tahun ini dan jumlah yang dikutip telah melebihi RM70, 000.

Beliau berkata Bukit Kepayang juga mengadakan banyak acara gotong-royong pada separuh pertama tahun ini. Disebabkan masalah tenaga kerja dan teknikal, walaupun Majlis Bandaraya Seremban hanya mengambil bahagian dalam 3 acara, fungsi pengeluaran wang masih baik, dengan jumlah RM72,210.40 jumlah pembayaran balik adalah RM85,408.15 sen dalam 12 program tahun lepas.

"Tahun lepas, jumlah saman letak kereta haram yang diterima masih dengan diskaun 70%. Tahun ini, diskaun hanya 60%, tetapi jumlah pembayaran balik yang diterima lebih tinggi."

Beliau berkata semakin ramai orang di Seremban menyedari inisiatif "gotong-royong dengan pelbagai fungsi" yang dilancarkan oleh Tan Lee Koon di kawasan Bukit Kapayang, yang bukan sahaja dapat mengindahkan dan menghijaukan persekitaran, tetapi juga menikmati faedah tambahan untuk menjimatkan wang.

"Kebanyakan orang yang menghubungi kami untuk bertanya dan meminta untuk berkongsi lokasi pembersihan umum adalah penduduk yang tinggal berhampiran Bukit Kepayang, seperti Siu Gami, Ampangan dan Dragon City, dan lain-lain.”

Bayar Denda Hanya Setelah Menerima Notis Untuk Hadir Di Mahkamah

80% orang mendapati bahawa mereka tidak dapat memperbaharui lesen komersial mereka, dan 60% dari mereka bersedia muncul untuk "gotong-royong pelbagai" untuk membayar saman tempat letak kereta haram selepas menerima notis untuk hadir di mahkamah.

Sheila mendedahkan kepada akhbar ini bahawa kedua-dua jenis orang ini biasanya tidak membayar "30,000", dan jumlah denda terkumpul mereka sering beribu-ribu. Bagi pemilik kereta dari Xiaoganmi, jumlah saman terkumpul sahaja adalah setinggi RM8,000. Selepas membayar, saya pulang ke rumah dengan timbunan tebal resit pembayaran saman.

Beliau mengatakan bahawa selain penampilannya di acara Pembersihan, ada juga beberapa orang yang bertindak sebagai "ejen" seisi keluarga. Satu orang mempunyai "tanggungjawab berat" dan bertanggungjawab untuk membantu seluruh keluarga datang dan membayar saman letak kereta haram.

"Lima keluarga daripada pihak lain semua mempunyai saman tempat letak kereta haram yang tidak dibayar. Apabila saya mengetahui bahawa keluarga terpaksa membayar saman dan mereka juga menikmati diskaun 60%, saya segera mengeluarkan saman yang sudah lama tertunggak dan menyerahkannya kepada pihak lain untuk pembayaran balik,"

Orang yang beratur untuk membayar saman di tempat kejadian paling takut menghadapi "ejen" seperti itu. Orang di belakang mereka perlu menghabiskan masa yang lebih lama menunggu "ejen" di hadapan untuk membayar saman yang telah mengumpulkan ramai orang. Tindakan yang diambil sangat pantas. Kemudian saya melihat barisan orang yang panjang.

Kami Berharap Lebih Ramai Orang Akan Mengambil Bahagian Dalam Pembersihan Am

Adun Bukit Kepayang Tan Lee Koon terus merayu kepada penduduk lebih daripada 100 komuniti di kawasan pilihan raya melalui akhbar ini. Pusat Khidmatnya setiap tahun mengeluarkan perbelanjaan bagi menambah perkhidmatan yang pelbagai untuk pembersihan kawasan persekitaran. Tujuan terbesar adalah untuk menarik lebih ramai orang untuk mengambil bahagian.

Beliau mengatakan bahawa baginya, aktiviti pembersihan mempunyai beberapa tujuan. Satu adalah untuk memenuhi keperluan rakyat untuk persekitaran yang selesa dan selesa. Ini adalah satu lagi hasrat bahawa setiap pembeli rumah mengejar kehidupan selesa selepas mencapai impian memiliki rumah.

"Setiap orang mempunyai tanggungjawab untuk menjaga dan melindungi alam sekitar, termasuk melindungi kebersihan persekitaran rumah mereka sendiri. Penduduk di sesebuah komuniti juga boleh mengambil peluang untuk mengambil bahagian dalam kempen pembersihan am untuk mengekalkan hubungan interaktif yang baik dengan pegawai Majlis Bandaraya Seremban, yang akan memberi manfaat kepada aplikasi dan keperluan masa hadapan."

Beliau percaya bahawa setiap kali beliau melibatkan diri dalam kempen pembersihan bersama masyarakat di kawasannya, ini adalah kesempatan yang baik baginya untuk berinteraksi dan bertemu dengan pengundi secara peribadi  bagi mendengar suara penduduk dan masalah yang dihadapi oleh masyarakat.

Mengenai kadar penyertaan yang rendah sesetengah penduduk di sesebuah komuniti dalam pembersihan am, beliau berkata dengan ikhlas bahawa kita tidak boleh bergantung semata-mata kepada kerajaan tempatan untuk mengekalkan kebersihan alam sekitar. Ini juga rumah penduduk. Sama ada mereka hidup dengan selesa atau tidak, sikap penduduk adalah yang paling penting.

https://n9.chinapress.com.my/20240511/%e6%a3%ae%e5%b7%9e%e4%ba%ba%e5%a4%b4%e6%9d%a1%ef%bd%9c%e5%a4%9a%e5%8a%9f%e8%83%bd%e5%a4%a7%e6%89%ab%e9%99%a4%e4%b8%8b%e5%8d%8a%e5%b9%b4%e5%a2%9e%e6%9c%8d%e5%8a%a1-%e5%8f%af%e6%9d%a5%e7%bc%b4%e8%ad%a6/