Penduduk Warga Emas Mendapat Manfaat Daripada Penggantian Tong Sampah Baru SWM Dari Pintu Ke Pintu Di 95 Buah Rumah Di Sikamat.

...

SEREMBAN, 21 April 2024

SWM Environment telah mengambil langkah bijak dengan menggantikan tong sampah menggunakan kaedah pengedaran dari pintu ke pintu kepada penduduk yang berstatus warga emas.

Pusat Khidmat Ahli Parlimen Seremban dan Jawatankuasa Kampung Baru Sikamat, Syarikat SWM Environment Negeri sembilan telah membantu penduduk kampung menggantikan tong sampah lama dengan yang baru, kepada sejumlah 95 buah rumah.

Lin Junrong: Banyak Tong Sampah Yang Rosak

Ahli Majlis Bandaraya Seremban Lin Junrong berkata Jawatankuasa Kampung Baharu Sikamat telah menerima banyak aduan daripada penduduk kampung mengenai isu-isu seperti keretakan bahagian bawah, roda yang rosak, lapisan luar yang mengelupas, dan bau dari tong sampah akibat terdedah kepada cahaya matahari dan hujan serta penggunaan jangka panjang. Oleh itu, mereka menganjurkan aktiviti penggantian.

"Acara ini, yang dianjurkan bersama oleh pembantu khas kepada Ahli Parlimen Seremban Lu Zhaofu, Ye Xianwei, dan Ketua Kampung Xu Peiling dengan mengambil tindakan kepada aduan penduduk kampung mengenai tong sampah yang rosak."

Beliau berkata, memandangkan kebanyakan penduduk kampung adalah warga emas, Jawatankuasa Kampung dan syarikat SWM Environment dengan teliti mengatur untuk menggantikan tong sampah bagi setiap isi rumah berdaftar untuk mengelakkan kesulitan kepada warga emas dan mengelak daripada insiden yang tidak menyenangkan.

"Kami juga memahami bahawa sangat sukar bagi warga emas untuk membawa tong sampah dari rumah mereka ke balai raya. Sebilangan warga emas mungkin membawa tong sampah dengan motosikal dan sangat berbahaya."

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada Jawatankuasa Kampung kerana membantu memproses dokumen yang diperlukan, menyelesaikan masalah bagi penduduk yang sukar ke dewan komuniti dan membenarkan mereka menunggu di depan pintu mereka untuk unit yang berkaitan menggantikan tong sampah.

Ye Xianwei: Pusingan Kedua Aktiviti Penggantian Akan Diatur

Ye Xianwei berkata bahawa Jawatankuasa Kampung menerima permohonan daripada sejumlah 95 isi rumah kali ini. Walau bagaimanapun, syarikat SWM menyediakan lebih 130 tong sampah, untuk menyediakan beberapa penduduk kampung yang tidak memohon tepat pada masanya.

Beliau berkata Bagi memudahkan penduduk kampung dan meningkatkan kecekapan permohonan penggantian tong sampah baru, Jawatankuasa Kampung telah mengumpul nombor kad pengenalan, bil utiliti dan gambar tong sampah lama yang rosak daripada penduduk kampung di bawah kepimpinan Xu Peiling sebelum menyerahkannya kepada syarikat SWM.

"Oleh kerana ramai penduduk kampung masih menghadapi masalah dengan tong sampah yang rosak, kami sedang mempertimbangkan untuk mengatur pusingan kedua aktiviti penggantian tong sampah baru."

Tiga Cara Untuk Menggantikan Tong Sampah

Di samping itu, Lin Junrong mengingatkan orang ramai bahawa jika tong sampah hilang, mereka mesti melaporkan kehilangan tong sampah ke balai polis terdekat sebelum memohon yang baru dari syarikat SWM.

Beliau berkata pada masa ini terdapat tiga cara untuk menggantikan tong sampah, termasuk menganjurkan penggantian kolektif melalui bantuan Ahli Majlis, Jawatankuasa Kampung, atau persatuan penduduk, atau memohon melalui laman web syarikat SWM.

"Setelah memohon penggantian, syarikat akan memberitahu tarikh dan waktu untuk mengambil tong sampah baru, dan penduduk kampung perlu secara peribadi membawa tong sampah lama ke syarikat SWM untuk mengambil yang baru."

Dia menunjukkan bahawa kaedah ketiga, secara langsung memohon penggantian di syarikat tanpa janji temu, adalah yang paling tidak digalakkan kerana boleh mengakibatkan pengembalian dengan tangan kosong kerana tong sampah baru yang tidak mencukupi di syarikat, jadi lebih baik menghubungi Jawatankuasa Kampung untuk mengatur aktiviti serupa sekali gus.

Beliau juga menggesa orang ramai untuk membersihkan tong sampah lama terlebih dahulu untuk memastikan tiada sampah di dalamnya apabila menggantikannya.