76 Isi Rumah Terima Tong Sampah Beroda Baru

...

SEREMBAN, 20 March 2024

Tong sampah telah hilang, dan pengguna diminta untuk pergi ke balai polis berdekatan untuk membuat laporan polis sebelum memohon kepada SWM Environment Sdn Bhd dan mendapatkan tong sampah baru percuma.

Yap Yao Rong, ADUN Mambau, memulakan penggantian tong sampah pagi ini di Taman Layang-Layang, yang dianjurkan bersama oleh Majlis Bandaraya Seremban, dan ketika bertanya dengan kakitangan SWM Environment di lokasi, ianya telah mendapat sambutan.

Beliau berkata SWM mengambil serius insiden tong sampah pengguna yang telah hilang. Apabila pengguna meminta tong sampah baru untuk menggantikan yang hilang, mereka diminta membuat laporan polis untuk membuktikan dakwaan mereka.

Beliau menekankan bahawa aktiviti penggantian tong sampah ini dicadangkan oleh Persatuan Penduduk Taman Layang-Layang sebelum Tahun Baru Cina tahun ini. Ini kerana tong sampah di kawasan perumahan ini sangat lama, dan tong sampah beberapa penduduk telah rosak. Kerana kekurangan tong sampah baru, mereka harus terus menggunakannya.

Yap Yao Rong percaya bahawa tong sampah rosak perlu digantikan dengan meminta penggantian segera. Dalam bentuk acara hari ini, semua penduduk yang memerlukan penggantian dijemput untuk menggantikan tong sampah lama mereka dengan yang baru sekaligus.


3 Kaedah Penggantian
Menurut maklum balas SWM, syarikat telah membuka tiga kaedah penggantian secara keseluruhan. Menganjurkan aktiviti penggantian kolektif adalah salah satu daripadanya. Kaedah lain adalah untuk pengguna memohon melalui laman web rasmi SWM dengan menekan pada pautan untuk menggantikan tong sampah, mengisi maklumat yang diperlukan, mendapatkan kelulusan, dan kemudian menggantikannya pada tarikh yang dipersetujui. Kaedah terakhir adalah menggantikannya dengan segera di tapak.

Dia mengatakan bahawa menggantinya dengan segera di lokasi adalah kaedah yang paling tidak digalakkan, terutamanya kerana pengguna mungkin perlu membuang masa menunggu.

Ketika beliau, bersama dengan pembantu Lin Jianyi, Zhi Chunyou, dan ahli Majlis Bandaraya Seremban Huang Wenlong, pergi ke lokasi acara untuk memeriksa proses penukaran tong sampah, dia menunjukkan pada sidang media bahawa Ketua Penduduk Taman Layang-Layang, Peng Ziwei, hadir.

Oleh kerana penduduk telah mengemukakan dokumen dan mendaftar lebih awal, SWM menerima sejumlah 76 permintaan daripada pengguna Taman Layang-Layang untuk menggantikan tong sampah yang telah digunakan selama lebih dari 20 tahun hari ini. Walau bagaimanapun, pihak berkuasa menyediakan 100 tong sampah baru di lokasi untuk memenuhi permintaan yang tidak dijangka dari pengguna yang tidak menyedari keperluan untuk menggantikan tong sampah mereka.

Yap Yao Rong: Mengalu-Alukan Semua Unit Untuk Bekerjasama Dalam Menganjurkan Aktiviti Penggantian Tong Sampah
Yap Yao Rong, ADUN Mambau, menegaskan bahawa Pusat Khidmat ADUN mengalu-alukan persatuan penduduk komuniti, pusat pelan kejiranan atau jawatankuasa kampung untuk bekerjasama secara aktif dalam menganjurkan aktiviti penggantian tong sampah, bertujuan untuk mencantikkan dan memastikan persekitaran komuniti bersih.

Beliau berkata dalam tiga tahun berturut-turut sebagai wakil tempatan, pusat perkhidmatannya telah menganjurkan sejumlah 50 aktiviti penggantian tong sampah untuk membantu penduduk komuniti menggantikan tong sampah yang rosak dan lama.


Sebagai contoh, di Taman Layang-Layang, tong sampah di komuniti ini telah digunakan selama 20 tahun sejak kawasan ini ditubuhkan, dan kebanyakan penduduk tidak pernah menggantikan tong sampah mereka. Tong sampah sesetengah penduduk dipecahkan dan ditampal dengan pita pelekat.

Beliau berkata terdapat sejumlah 42 kawasan kediaman taman di seluruh daerah pilihan raya, kebanyakannya adalah komuniti lama. Oleh itu, sangat mustahak untuk melakukan aktiviti penggantian tong sampah untuk membantu masyarakat dan menjaga imej yang bersih dan kemas bersama-sama dengan penduduk.

Semua persatuan penduduk komuniti dan pusat pelan kejiranan boleh meminta syarikat perlindungan alam sekitar SWM untuk menganjurkan aktiviti penggantian tong sampah. SWM memberitahu bahawa bilangan pengguna yang meminta penggantian dalam setiap komuniti. Selagi setiap komuniti mempunyai sekurang-kurangnya 50 orang yang memohon penggantian, aktiviti dapat diteruskan seperti yang dijadualkan.