250 Pegawai Dan Pekerja Dari Pelbagai Unit Bekerjasama. 9 Jalan Di Seremban Dibersihkan

...

SEREMBAN, 02 March 2024

Bagi mewujudkan persekitaran kebersihan bandar yang baik, syarikat SWM, dengan kerjasama beberapa unit kerajaan telah memulakan kempen kebersihan bandar selama dua hari dengan melancarkan "pembersihan besar-besaran" di 9 buah  jalan di kawasan bandar.

Kempen kebersihan berskala besar ini akan berlangsung dari hari ini sehingga 2 Mac. Waktu aktiviti pembersihan adalah dari jam 9 Pagi hingga 11 malam, melibatkan jalan-jalan seperti Jalan Sungai Ujong (dari persimpangan Seremban Gateway ke persimpangan lampu isyarat Seremban Century Garden), Jalan Sungai Ujong (dari persimpangan lampu isyarat Seremban Century Garden ke persimpangan lampu isyarat Pusat Membeli-belah Seremban Terminal 1), Jalan Dr. Tun Ismail, Jalan Tun Mohammad, Jalan Engku, jalan Zaaba, Jalan Engku Andar, Jalan Datuk Bandar Tunggal, dan Jalan Datuk Muda Linggi.

Seramai 250 pegawai dan pekerja digerakkan untuk pembersihan ini, yang datang dari pelbagai jabatan kerajaan termasuk Kerajaan Negeri, Majlis Bandaraya Seremban, Jabatan Kerja Raya, Polis dan Bomba, Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal (SWCorp), syarikat SWM, dan Syarikat Selia Selenggara.  Kawasan yang disasarkan untuk pembersihan termasuk pinggir jalan, jalan pusat dan pembersihan saliran, dan pembersihan jalan oleh Jabatan Kerja Raya.

Memperkenalkan"Pasukan Carian Dan Bersih"
Dalam catatan lain, Arul Kumar juga mengambil kesempatan ini untuk memperkenalkan pasukan" Search and Clean " (SPEC) yang terdiri daripada anggota daripada syarikat SWM dan SWCorp. Pasukan ini bertanggungjawab untuk melakukan rondaan dan mengawasi kebersihan alam sekitar, dan akan segera mengambil tindakan untuk membersihkan kawasan setelah menemui kotoran.

Selain itu, pasukan petugas khas yang terdiri daripada SWCorp dan pegawai kerajaan tempatan ditugaskan untuk memerangi isu pembuangan sampah haram.

Arul Kumar menyeru orang ramai untuk mengubah sikap mereka dan memberikan komitmen untuk menjadikan kebersihan alam sekitar sebagai kebiasaan dalam kehidupan mereka. Beliau percaya bahawa tindakan ini akan mendapat sokongan yang meluas dan melalui usaha acara dua hari itu, ia dijangka menyumbang secara signifikan ke arah menjadikan Negeri Sembilan "Negeri paling bersih", ialah satu langkah pada satu masa.

Tan Lee Koon: Meningkatkan Kesedaran Dan Menguatkuasakan Undang-Undang Yang Ketat

Ahli Dewan Undangan Negeri, Tan Lee Koon menjelaskan bahawa kempen ini mencerminkan usaha bersepadu pelbagai sektor dalam usaha menjadikan Negeri Sembilan"Negeri paling bersih dengan menangani isu pembuangan sisa haram. Beliau menekankan keperluan untuk pendekatan seimbang "carrot and stick". Di satu pihak, perlu ada usaha untuk meningkatkan kesedaran orang ramai untuk "mengubah sisa menjadi barang bernilai" dengan menggalakkan mereka untuk mengambil bahagian dalam aktiviti SWM iaitu dengan meletakkan barangan kitar semula ke dalam tong kitar semula yang ditetapkan untuk menerima insentif.

"Di sisi lain, perlu ada penguatkuasaan undang-undang yang berterusan, dengan tindakan pantas dan tegas diambil terhadap pelanggar undang-undang. Hanya dengan pendekatan seperti itu kita dapat mengurangkan berlakunya masalah tersebut dengan ketara."

Antara yang hadir ialah Hazahar, Pengarah SWCorp Negeri Sembilan, Mahendran, Pengurus Besar Operasi SWM Environment, 
dan Masmidyawan, Setiausaha Majlis Bandaraya Seremban.

Arul Kumar: Untuk Pembangunan Pelancongan Perindustrian

Semasa majlis perasmian kempen ini, Exco Pembangunan Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengangkutan, Arul Kumar menekankan bahawa kempen kebersihan bandar ini, yang dilancarkan bersama oleh beberapa unit, bertujuan terutamanya untuk meningkatkan pengindahan bandar. Ia juga mencerminkan usaha kerajaan negeri untuk membangunkan produk perindustrian dan pelancongan di Negeri Sembilan.

Beliau menegaskan bahawa pembersihan dilaksanakan di kawasan yang tidak diuruskan oleh SWM dan kerajaan tempatan, seperti jalan raya dan kawasan awam di bawah Jabatan Kerja Raya, kekerapan aktiviti kebersihan biasanya purata dua kali setahun. Isu ini boleh menimbulkan pelbagai masalah kepada orang awam.

Beliau menekankan bahawa ini belum pernah terjadi sebelumnya dan penyelesaian berstruktur. Ia memerlukan persetujuan dan kerjasama dari semua unit untuk berjaya. Ia juga melambangkan kejayaan pelbagai jabatan, agensi, institusi, dan organisasi merentasi sempadan di Negeri Sembilan.