SWM Environment; Fokus pada pembersihan kawasan pelancongan dan tiada penambahan kutipan sampah semasa Tahun Baharu

...

MELAKA, 04 February 2024

Sempena Tahun Baru Cina, SWM Environment Melaka tidak akan menambah tempoh masa kutipan sampah dan semuanya berjalan mengikut jadual asal. 

Pengurus Besar Korporat SWM Environment, Mohd Norlisam Mohd Nordin berkata, syarikat itu akan menumpukan tenaga kerjanya untuk menangani jumlah sampah di kawasan pelancongan. Semasa Tahun Baru Cina, sekurang-kurangnya 100 tenaga kerja tambahan akan ditempatkan di Bangunan Merah dan Jonker Walk di Bandar Hilir. Terdapat 15 orang pekerja pembersihan ditugaskan di kawasan terbabit dari 4 petang hingga 1 pagi untuk membersihkan sampah.

Kutipan sisa domestik dan pukal pula kekal mengikut jadual asal, termasuk perkhidmatan pembersihan parit dan pemotongan rumput.

Beliau berkata, orang ramai boleh menyemak jadual kutipan sampah secara dalam talian di swm-environment.com. Pada masa sama, beliau turut menggesa orang ramai membuang sampah ke dalam tong sampah terutama ketika melawat kawasan pelancongan. Jika anda mempunyai sebarang aduan, anda boleh menghubungi 1-800-88-7472.

Beliau menyatakan demikian pada program SWM Kasih Misi Sampul Merah sempena Tahun Baru Cina dengan menyampaikan sumbangan kepada 30 keluarga masyarakat kaum Cina yang dihadiri Datuk Abdul Razak Abdul Rahman, Exco Pelancongan, Warisan, Kesenian dan Kebudayaan negeri yang turut menyampaikan sumbangan angpau kepada keluarga penerima bagi pihak Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh.

Datuk Abdul Razak Abdul Rahman kemudiannya menegaskan pada sidang akhbar bahawa beliau berharap SWM Environment dapat bekerjasama dengan lebih banyak pertubuhan bukan kerajaan untuk menganjurkan program seumpama ini di lebih banyak kawasan untuk menyantuni lebih ramai keluarga yang memerlukan.

https://melaka.sinchew.com.my/news/20240204/melaka/5370395