Orang Luar Kerap Membuang Sampah. Pemasangan Kamera Pengawasan Di Pintu Gerbang.

...

LUKUT, 27 February 2024

Orang luar sering membuang sampah di hadapan pintu gerbang Kampung Baru Cina. Adun Chuah meneruskan pembiayaan untuk memasang kamera  litar tertutup (CCTV) di pintu gerbang dan pegawai penguatkuasa dari Majlis Perbandaran Port Dickson akan menguatkuasakan undang-undang.

Langkah memasang CCTV di pintu gerbang Kampung Baru Cina untuk memantau sampah adalah projek perintis di Negeri Sembilan. Yang Wenli, Ketua Kampung Baru Cina, dan Jawatankuasa Kampung telah berusaha keras untuk membanteras aktiviti pembuangan sampah dan telah menggunakan pelbagai cara.

Huang Guo lai menunjukkan dalam temu bual dengan China Press bahawa sampah di hadapan pintu gerbang Kampung Baru Cina telah wujud sejak era kerajaan sebelumnya. Ini bukan sahaja menimbulkan masalah kebersihan tetapi juga mempengaruhi imej bandar. Oleh itu, setelah kerajaan Pakatan Harapan berkuasa, dengan bantuan SWM Environment telah mengedarkan tong sampah secara percuma kepada lebih dari 100 isi rumah di kampung dan mengutip sampah dari tong sampah di hadapan rumah penduduk kampung secara berkala.

"Malangnya, walaupun pengedaran tong sampah kepada penduduk kampung telah dilaksanakan, masih ada orang luar yang degil dan peniaga yang masih membuang sampah di hadapan pintu gerbang lama."Beliau berkata bahawa tanpa ada pilihan lain yang tinggal, Jawatankuasa Kampung memutuskan untuk memasang CCTV di pintu gerbang untuk pemantauan. Pada masa ini, terdapat beberapa kesan pencegahan yang diperhatikan. CCTV dibiayai oleh yang Wen sendiri sebagai Adun kawasan, manakala sistem rangkaian CCTV dikendalikan oleh Jawatankuasa Kampung. Sebaik sahaja individu ditangkap membuang sampah di kawasan sampah lama, pegawai penguatkuasa dari MajlisPerbandaran Port Dickson akan mengambil tindakan.

Apabila ditanya sama ada penduduk Kampung Baru Cina bersedia berada di bawah bidang kuasa Majlis Perbandaran Port Dickson, Huang Guolai berkata bahawa keputusan ini mesti dibuat secara kolektif oleh penduduk kampung.