Pelanggaran Larangan: Amaran Lisan Terlebih Dahulu, Denda RM1000 Untuk Berkhemah Di Pantai Port Dickson.

...

PORT DICKSON, 26 February 2024

Melanggar larangan berkhemah yang dikenakan oleh Majlis Perbandaran Port Dickson boleh mengakibatkan denda RM1000!

Sebelum ini, Majlis Perbandaran Port Dickson membenarkan pelancong atau orang ramai berkhemah di tiga pantai tempatan tetapi tidak menggalakkan bermalam, dengan individu bertanggungjawab terhadap akibatnya.

Di tengah-tengah lonjakan aktiviti berkhemah, penjual tempatan secara tradisinya mendirikan khemah tetap di pantai untuk disewa oleh orang ramai. Walau bagaimanapun, selain berkhemah di khemah yang disewa atau dibina sendiri, orang ramai juga telah meninggalkan sejumlah besar sampah di pantai walaupun diberi amaran berulang kali.

Meninggalkan Sampah

Yang Di-Pertua, Majlis Perbandaran Port Dickson, Norhazelin, menyatakan dalam temu bual dengan Sin Chew Daily bahawa Majlis telah memasang gegantung yang melarang aktiviti perkhemahan di pantai yang
 
ditetapkan, termasuk Pantai Cahaya Negeri berhampiran Bayu Beach Resort, Pantai Saujana di Batu 4 dan Pantai Bagan Pinang.

Dia menyebut bahawa pelanggar larangan berkhemah akan menerima peringatan lisan terlebih dahulu dan akan dinasihatkan oleh pegawai penguatkuasa untuk segera mengemaskan khemah mereka. Kegagalan untuk mematuhi akan mengakibatkan denda dikeluarkan.

Dia mengakui bahawa sebelum ini, terdapat khemah yang didirikan di mana-mana di pantai, dan pelancong atau orang awam memasak, berkelah, dan menggantung pakaian di pantai, menyebabkan bukan sahaja merosakkan pemandangan tetapi juga meninggalkan sejumlah besar sampah.

Beliau berkata walaupun amaran berulang dari majlis untuk pengunjung untuk menjaga kebersihan dan kebersihan di pantai Port Dickson, ia mengecewakan bahawa sikap pelancong atau orang ramai tidak berubah dengan ketara. Rasa tanggungjawab untuk menjaga kebersihan di tempat awam tetap rendah, dan orang terus meninggalkan sejumlah besar sampah di pantai.

"Oleh itu, Majlis Perbandaran Port Dickson tidak lagi berkompromi dan telah melarang berkhemah di tiga pantai tersebut."

Beliau menyatakan bahawa selain daripada isu sampah, larangan berkhemah juga dilaksanakan untuk memastikan akses ke pantai tidak terhalang kepada semua pengunjung dan untuk mencegah halangan pemandangan kawasan-kawasan yang indah ini.

221 Tong Sampah Beroda Disediakan Di 18 Buah Pantai

Nurhazelin berkata bagi memastikan kebersihan pantai popular di Port Dickson, SWM Environment Sdn Bhd telah menyediakan 221 tong sampah beroda di 18 buah lokasi pantai di Port Dickson. Tong sampah ini berbeza-beza dari 120 liter hingga 1100 liter.

Dia mengatakan bahawa syarikat itu mempunyai 70 pekerja yang bertugas dari jam 6 pagi setiap hari untuk membersihkan pantai ini. Dalam keadaan biasa, pekerja ini mengumpul hampir 20 tan sampah setiap hari dari 18 pantai. Pada hujung minggu, perayaan, atau cuti sekolah, jumlah sampah berganda.

"Adalah dikesali bahawa sesetengah pengunjung enggan menggunakan tong sampah dan kemudahan lain, yang akan mencemarkan pantai dan laut dengan teruk, sekali gus merosakkan keindahan pantai dan mencemarkan imej Port Dickson."

Nurhazelin menambah bahawa SWM Environment Sdn Bhd mempunyai 36 jenis kenderaan dan jentera untuk pengumpulan sampah di Port Dickson, termasuk lori kompaktor, trak sedutan Ultra Whack dan jengkaut.