1,500 Pendaftaran KITARecycle Acara Eco Green Fun Run.

...

KUALA PILAH, 26 February 2024

Program Pra-Universiti Kolej Matrikulasi Negeri Sabah (KMNS) bekerjasama dengan SWM Environment Sdn Bhd untuk menganjurkan acara Eco Green Fun Run 2024, dengan kira-kira 1500 peserta menyertai, dan mendaftar untuk menjadi ahli KITARecycle.

Haji Mohd Norlisam Bin Haji Mohd Nordin, Pengurus Besar Korporat SWM Environment Sdn Bhd, memberitahu bahawa perubahan baru bagi syarikat pada tahun ini adalah untuk menyediakan cara yang lebih mudah bagi para peserta untuk mendaftar sebagai ahli semasa menyertai acara larian tersebut.

Beliau menyebut bahawa acara Eco Green Fun Run tahun ini menekankan perlindungan alam sekitar, yang memerlukan semua peserta membawa 1 kilogram barang kitar semula sebelum menyertai acara tersebut.

Dia menyatakan bahawa tahun lalu sejumlah 2,403 kilogram barang kitar semula dikumpulkan, tetapi hanya 227 individu yang mendaftar sebagai anggota KITARecycle. Oleh itu, dijangkakan kutipan barang kitar semula pada tahun ini akan meningkat kepada 10 tan.

Mempromosikan Budaya Kitar Semula

Beliau berkata bahawa program KITARecycle menjadi semakin popular di kalangan agensi kerajaan, syarikat swasta, institusi pendidikan, institusi agama, dan masyarakat tempatan. Acara ini menandakan kerjasama antara syarikat dan Program Pra-Universiti Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan.

"Kami berharap aktiviti serupa dapat diteruskan bagi menggalakkan peningkatan budaya kitar semula di kalangan peserta tahun ini. Pembaharuan ini memerlukan kerjasama dan sokongan dari semua pihak untuk meningkatkan kelajuan penyertaan orang ramai dalam aktiviti kitar semula."

Untuk pertanyaan lanjut mengenai program kitar semula KITARecycle, sila hubungi Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Kerajaan Negeri Sembilan di talian 06-6014276.