SWM Kasih Misi Sampul Merah Beri Sumbangan Kepada 15 Orang Warga Emas.

...

SEREMBAN, 08 February 2024

Sempena Tahun Baru Cina, SWM Environment Negeri Sembilan Sembilan memberikan sumbangan kepada kepada 15 orang kurang berkemampuan dan warga emas di kawasan Bukit Kepayang.

Majlis sumbangan tahun baru syarikat tahun ini dianjurkan bersama dengan Pusat Perkhidmatan DUN Bukit Kepayang. 15 orang kurang berkemampuan dan warga emas mendapat manfaat, dan menerima keperluan harian, beras, limau mandarin merah dan biskut Tahun Baru.

Exco Negeri Sembilan dan ADUN Bukit Kepayang Tan Lee Koon menegaskan bahawa syarikat SWM di Negeri Sembilan sentiasa menganjurkan aktiviti untuk membantu golongan yang kurang bernasib baik, dan acara sumbangan tahun baru untuk memenuhi Tanggungjawab sosial korporat.

Dia mengatakan bahawa syarikat itu juga berharap dapat menggunakan acara ini untuk mendorong orang ramai untuk bertindak balas terhadap penjagaan alam sekitar dan mengklasifikasikan sampah, serta memahami bahawa aktiviti penjagaan alam sekitar juga dapat mengubah "sampah menjadi emas."

Dia menggesa orang ramai untuk mengasingkan kertas, plastik dan besi secara berasingan, dan tidak mencampurkannya dengan sisa makanan, dan kemudian menukar barangan yang diasingkan dengan wang tunai.

"Persatuan Penduduk di kawasan kediaman taman juga boleh mengumpul sampah yang diklasifikasikan dari penduduk tempatan dan menukarnya dengan wang tunai, yang boleh digunakan secara langsung sebagai dana aktiviti persatuan.”

April "Minggu Pakaian" Menggalakkan Sumbangan Pakaian Terpakai.

Bagi menggalakkan kesedaran alam sekitar, Jabatan Pelancongan Negeri akan bekerjasama dengan Life Line Clothing Malaysia dan melancarkan "minggu Pakaian" pada April tahun ini untuk menggalakkan orang ramai menderma pakaian terpakai.

Tan Lee Koon, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelancongan, Seni dan Kebudayaan, mencadangkan kepada syarikat SWM Environment di Negeri Sembilan untuk menjadi rakan strategik bagi "Minggu Pakaian" selepas majlis sumbangan tahun baru.

Beliau percaya bahawa dengan kerjasama SWCorp Negeri Sembilan, acara "Minggu Pakaian" dapat menjadi lebih efektif, kerana lebih banyak orang akan menyerahkan  barangan kitar semula mereka dan mereka mungkin menerima lebih banyak pakaian terpakai daripadanya.

Beliau menegaskan bahawa pusat perkhidmatannya telah membuka "free market" semasa program itu untuk membolehkan orang ramai menderma bekalan atau pakaian terpakai, dan mendapat sambutan yang baik.

"Saya percaya banyak orang tidak tahu bagaimana untuk menangani pakaian yang tidak diingini, dan acara Minggu Pakaian mendorong orang untuk menyumbangkan pakaian terpakai."

Bagaimanapun, beliau menyatakan bahawa aktiviti "Minggu Pakaian" akan dilancarkan secara rasmi dan perincian akan diumumkan kemudian.

https://n9.chinapress.com.my/20240208/swm%e7%8e%af%e4%bf%9d%e5%85%ac%e5%8f%b8-%e5%90%9115%e8%b4%ab%e8%80%81%e7%8c%ae%e7%88%b1%e5%bf%83/