Kutipan Sisa Isi Rumah Dan Mengekalkan Kebersihan, Pekerja SWM Memulakan Tahun Baru

...

SEREMBAN, 06 February 2024

Kembali bekerja selepas cuti umum! Syarikat SWM Environment menggerakkan sejumlah 1,018 kakitangan pada Tahun Baru Cina (10 Februari) untuk melaksanakan kutipan sampah dan memastikan kebersihan kawasan awam.

Adun Negeri Sembilan Arul Kumar menegaskan bahawa pada Sabtu Tahun Baru Cina yang akan datang, syarikat SWM menggerakkan 1,018 pekerja untuk melaksanakan kutipan sampah, sisa pukal, dan menjaga kebersihan di tempat awam. Sebanyak 170 buah lori sisa melaksanakan kutipan sampah.

"Dia menyebut bahawa pada hari kedua Tahun Baru (11 Februari), 351 orang bertugas, dan 30 buah lori telah bersiap sedia.”

"Syarikat SWM juga mengenal pasti kawasan padat di 8 daerah untuk penempatan tong sampah, termasuk kawasan pelancongan, kawasan perumahan, atau kompleks pangsapuri, seperti Nilai 3, kawasan riadah Ulu Bendul, untuk memastikan kebersihan tempat awam."

Arul Kumar, juga Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pembangunan Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengangkutan, mendedahkan perkara ini semasa sidang media di Pusat Pandu Lalu KITARecycle di Wisma MBS pada hari Isnin. Antara yang hadir ialah Pengarah Negeri Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam Negeri Sembilan (SWCorp) Siti Yusnita, Pengurus Besar SWM Environment, Mohd Norlisam, Pengurus Operasi Wilayan Negeri Sembilan Tee Wei Ming, Pengurus Komunikasi Korporat NS/Melaka Nurul Liza, Setiausaha Majlis Bandaraya Seremban Mas Midyawan, dan Ahli Majlis Bandaraya Seremban, Lee Kai Yip.

Dia menunjukkan bahawa kerana hari pertama Tahun Baru Cina jatuh pada hari Sabtu tahun ini, orang ramai akan berkumpul di rumah bersama keluarga dan rakan-rakan. Syarikat SWM merayu kepada orang ramai untuk bekerjasama, memastikan bahawa lori sampah dapat melaksanakan tugas mereka tanpa halangan dan menasihati mereka untuk menjaga anak-anak, memastikan mereka tinggal di dalam rumah apabila lori tiba.

Selain itu, beliau menyebut bahawa syarikat SWM menggalakkan pengasingan sisa di sumber melalui Pusat Pandu Lalu KITARecycle dan sistem berganjaran. Di Pusat Pandu Lalu KITARecycle, Wisma Bandaraya Seremban sahaja, kira-kira 10 tan barang kitar semula dikumpulkan setiap bulan.

"Dari Januari hingga Disember 2023, SWM mengumpul sejumlah 459.6 tan bahan kitar semula di Negeri Sembilan. Dari 2018 hingga 2023, jumlah keseluruhan bahan kitar semula yang dikumpul ialah 911 tan metrik, menunjukkan bahawa pada 2023 sahaja, separuh daripada jumlah yang dikumpul dalam 5 tahun yang lalu, menunjukkan peningkatan kesedaran orang ramai tentang penjagaan alam sekitar."

Beliau menyebut bahawa syarikat itu bekerjasama dengan pemaju hartanah untuk melaksanakan program kitar semula di kawasan kediaman.

Lee Kai Yip: Pusat Pandu Lalu KITARecycle Adalah Mudah

Ahli Majlis Bandaraya Seremban, Lee Kai Yip mendedahkan bahawa Pusat Pandu Lalu KITARecycle memberi kemudahan kepada orang ramai, terutamanya bagi individu yang bekerja yang hanya  menurunkan barangan kitar semula daripada kereta.

Dia menyebut bahawa sebelum menjadi ahli majlis, dia menggunakan program KITARecycle dan mendapati sistem ganjaran mata bermanfaat. Selain itu, sisa elektronik seperti komputer dan telefon lama juga boleh dihantar untuk dikitar semula.

Arul Kumar Menggesa Orang Ramai Untuk Menjaga Kebersihan Pantai

Arul Kumar mendedahkan bahawa semasa cuti Tahun Baru Cina yang panjang, Port Dickson akan menjadi tumpuan pelancongan bagi pengunjung dari dalam dan luar Negeri Sembilan. Beliau berharap orang ramai akan mempertimbangkan menjaga kebersihan pantai sebagai tanggungjawab bersama.

Beliau menekankan pentingnya kebersihan di kawasan pelancongan pantai, dengan menyatakan bahawa ia tidak boleh dikekalkan oleh satu pihak sahaja; ia memerlukan kerjasama orang ramai untuk meningkatkan imej Pelancongan Negeri Sembilan.

"Syarikat perlindungan alam sekitar SWM akan menggerakkan 64 orang untuk melaksanakan kerja-kerja pembersihan di dalam kawasan perkhidmatan, lori sampah akan memasuki 18 buah pantai pada awal pagi bagi membersihan sisa pokok dan sampah.”

Beliau menegaskan bahawa SWM Environment telah menubuhkan 221 tong sampah beroda di 18 buah pantai, termasuk 120 liter, 240 liter, dan 1,100 liter, untuk memenuhi keperluan sampah semasa Cuti Tahun Baru Cina. Beliau menggesa orang ramai untuk menggunakan tong sampah untuk mengelakkan pencemaran laut.

https://n9.chinapress.com.my/20240205/%e5%a4%a7%e5%b9%b4%e5%88%9d%e4%b8%80%e6%b8%85%e7%90%86%e5%9e%83%e5%9c%be%e4%b8%8d%e6%94%be%e5%81%87-%e6%a3%aeswm%e5%8a%a8%e5%91%98%e9%80%be%e5%8d%83%e4%ba%ba%e6%8a%8a%e5%85%b3/