Bermula Dari Februari Hingga April Dun Bukit Kepayang Laksana Aktiviti Pembersihan Besar-besaran.

...

SEREMBAN, 18 January 2024

Kempen pembersihan di kawasan Bukit Kepayang akan berlangsung dari Februari hingga April, melancarkan fasa pertama siri aktiviti pembersihan berskala besar. Tujuannya adalah untuk menggalakkan penduduk untuk mengekalkan persekitaran rumah yang bersih dan bersih.

Dalam sidang media hari ini, Tan Lee Koon, Exco dan ADUN Bukit Kepayang, bersama pembantunya Xan dan Shafi, mendedahkan tema inisiatif itu sebagai "Kawasan Bersih Bukit Bukit Kepayang" (Bersih DUN Kepayang).

Khan mendedahkan bahawa kawasannya mengadakan pembersihan tahunan, dengan 15 taman mengambil bahagian pada tahun 2022 dan 28 taman pada tahun 2023. Selain aktiviti pembersihan, turut dibuka kaunter untuk penduduk membayar cukai harta tanah dan denda untuk pelanggaran tempat meletak kenderaan yang dikeluarkan oleh Majlis Bandaraya Seremban. Terdapat juga kempen kesedaran untuk demam denggi.

Dia menyebut bahawa fasa pertama aktiviti pembersihan untuk tahun ini akan berlangsung dari Februari hingga April di 16 kawasan, bermula pada 24 Februari (Sabtu).

Sebagai tambahan kepada aktiviti biasa, kempen pada tahun ini, bagi memenuhi permintaan masyarakat, turut dimuatkan inisiatif seperti pembayaran cukai harta tanah, keselamatan perbandaran, dan program kitar semula KITARecycle. Penduduk yang membawa barangan kitar semula lebih dari 5 kilogram pada hari pembersihan boleh mengumpulkan dan menebus mata ganjaran kitar semula dan mendapat beg cenderahati. Walau bagaimanapun, hanya 12 taman akan mempunyai kaunter untuk pertanyaan dan pembayaran cukai harta tanah, 7 taman untuk pembayaran cukai nombor rumah, dan 2 taman masing-masing untuk taklimat keselamatan bandar dan program kitar semula.

Taklimat demam denggi akan diadakan di semua 16 taman, mengalu-alukan penduduk dari taman lain untuk hadir dan belajar tentang keselamatan rumah dan pencegahan denggi.

Penduduk yang memerlukan maklumat mengenai cukai harta tanah atau bil cukai tanah, atau ingin mengemas kini butiran mereka, boleh melakukannya di taman yang berkaitan.

Matlamatnya adalah untuk meningkatkan hubungan dan kerjasama di kalangan penduduk melalui aktiviti pembersihan, akhirnya mengurangkan isu-isu dalam setiap taman.

16 Buah Lokasi Pembersihan Di DUN Bukit Kepayang

Taman

Tarikh

1. Taman Sri Pulasan

24hb Feb

Sabtu

2. Pearl 132

24hb Feb

Sabtu

3. Redup Santai Ainsdale

25hb Feb

Ahad

4. Taman Murni Ainsdale

25hb Feb

Ahad

5. Rimbun Harapan

2hb Mac

Sabtu

6. Sakura S2 Heights

2hb Mac

Sabtu

7. Garden Homes Fasa E

3hb Mac

Ahad

8. Embun Ainsdale

3hb Mac

Ahad

9. Taman Megah Oakland

10hb Mac

Ahad

10. Sonata S2 Heights

16hb Mac

Sabtu

11. Taman Bukit Kaya

31hb Mac

Ahad

12. Taman Bukit Labu, Labu Utama, Sri Labu

7hb April

Ahad

13. Kepayang Heights

20hb April

Sabtu

14. Rimbun Vista

21hb April

Ahad

15. Rimbun Alam

27hb April

Sabtu

16. Rimbun Ara

28hb April

Ahad