SWM: Pusat Pandu Lalu Taman Botanikal Ayer Keroh sumbang 10% 200 tan bahan kitar semula tahun ini

...

AYER KEROH, 16 December 2023

Kempen kitar semula SWM Environment, KITARecycle berjaya mengitar semula 200 tan kitar semula tahun ini, di mana pusat kitar semula pandu lalu di Taman Botanikal Ayer Keroh menyumbang 10%.

Pengurus Besar Korporat SWM, Mohd Norlisam berkata sejak pusat kitar semula pandu lalu Taman Botani ditubuhkan pada 30 Mei tahun ini, ia telah berjaya mengitar semula 20 tan barangan kitar semula setakat 11 Disember tahun ini, menyumbang kepada kitar semula SWM tahun ini 10 peratus daripada 200 tan barangan.

Katanya, ini membuktikan pusat kitar semula itu secara amnya diterima baik oleh orang ramai.

Orang ramai hanya perlu mendaftar sebagai ahli di aplikasi mudah alih KITA Recycle dan meletakkan nombor ID mereka pada barang kitar semula untuk menukar mata dengan wang.

 "Kami akan terus memperkukuh publisiti dan meningkatkan kesedaran orang ramai tentang perlindungan alam sekitar, dan meningkatkan sasaran kitar semula di sini kepada 30% daripada jumlah keseluruhan tahun depan."

Mohd Norlisam berkata demikian pada sidang media hari ini.

Beliau berkata, daripada 25 jenis barang kitar semula yang ditemui di taman botani, jumlah terbesar ialah kertas iaitu 8728.5 kg, diikuti plastik (2686.5 kg), besi (2638 kg), botol kaca (2181 kg), dan produk elektronik. 798 kg dan lain-lain 2753 kg.

Beliau berkata setakat ini sebanyak 5,200 organisasi atau individu telah mendaftar di aplikasi mudah alih KITARecycle. Sehingga 30 November lalu, jumlah mata terkumpul ahli mencecah 1,016,765 mata, yang boleh ditukar kepada wang tunai RM50,838.25.

 

Acara Larian Fun Run MAFA

Kitar semula barang kitar semula Sertai cabutan bertuah

SWM telah dijemput untuk menganjurkan acara Fun Run dan Fun Ride di Taman Botanikal Ayer Keroh pada 30 Disember ini sempena ulang tahun ke-100 Persatuan Bola Sepak Melaka (MAFA).

Norlisam berkata acara itu juga akan menggalakkan kesedaran tentang kebersihan alam sekitar dan perlindungan alam sekitar. Bagi tujuan ini, semua peserta boleh menyertai cabutan bertuah asalkan mereka membawa 2 kilogram barangan kitar semula ke tapak.

Katanya, sasaran aktiviti itu ialah dua hingga tiga ribu orang. Jika semua orang membawa 2 kilogram barang kitar semula, kira-kira 6 tan barangan kitar semula boleh dikitar semula pada hari itu.

Katanya, ini juga merupakan acara pertama di mana aplikasi mudah alih KITARecycle digunakan untuk mendaftar Fun Run dan Fun Ride. Peserta juga secara automatik akan menjadi ahli KITARecycle. Semua barangan kitar semula hanya perlu ditulis dengan nombor pendaftaran kepada memperoleh mata.

Butiran acara boleh didapati di halaman Facebook MAFA atau SWM.

https://www.melakahariini.my/swm-environment-kutip-200-tan-barang-kitar-semula-seluruh-melaka/