Empat sekolah rendah pinggir bandar terima tong pintar untuk meningkatkan kesedaran kitar semula dalam kalangan pelajar sekolah rendah

...

MELAKA, 22 November 2023

Universiti Teknologi MARA Cawangan Jasin dan SWM Environment Sdn Bhd berganding bahu melancarkan program Tong Kitar Semula Pintar pertama di empat sekolah rendah di pinggir bandar Melaka bagi menggalakkan pelajar menjadikan kesedaran kitar semula sebagai kehidupan seharian sejak sekolah rendah.

Pengarah Pusat Penyelidikan Matematik, Maklumat dan Komputer Universiti, Ts Dr Jamaluddin Jasmis berkata ketika memperkenalkan projek itu, empat pensyarah dan pelajar universiti itu membangunkan tong sampah pintar melalui penyelidikan inovatif mengenai Internet Perkara (IoT) dengan penyertaan masyarakat.

Beliau berkata, tong sampah pintar menggunakan kutipan sampah elektronik, iaitu majlis pemasangan memaparkan kapasiti kutipan tong sampah tersebut bagi menggalakkan pelajar membina tabiat baik barangan kitar semula, dan pada masa sama, bekerjasama dengan pelbagai usaha pembinaan dan kerajaan untuk bergerak ke arah matlamat bandar pintar.

Beliau menarik perhatian bahawa rancangan ini juga boleh diperluaskan ke lebih banyak bidang termasuk pengkomersialan supaya semua lapisan masyarakat dapat bekerjasama menjaga alam sekitar.

Jamaludin berkata pagi tadi selepas menghadiri majlis penyerahan 12 tong sampah pintar kepada SJK(C) Pei Chiao, SK Merlimau 2 Jasin, SK Sungai Buloh Alor Gajah, SK Ayer Merbau, Jasin.

Mereka yang hadir termasuk Mohd Norlisam, Pengurus Besar Korporat SWM Environment Sdn Bhd, dan Pn Teh Bee Ti, Guru Besar SJK(C) Pay Chiao Bemban, Jasin.

Selain itu, Mohd Norlisam berkata, pelan ini akan membantu meningkatkan kecekapan pemprosesan sisa terutama pengumpulan bahan kitar semula dan juga akan membantu syarikat bergerak ke arah pendigitalan pada masa hadapan.

Beliau berkata bahawa Internet of Things adalah cara yang lebih sistematik dan maju untuk mengumpul bahan kitar semula dan mengurangkan jumlah sisa pepejal yang dihantar ke tapak pelupusan sampah.

Beliau berkata matlamat syarikat tahun ini adalah untuk meningkatkan kitar semula sebanyak 30 peratus selaras dengan sasaran kerajaan negeri iaitu 40 peratus kitar semula menjelang 2025.