Saluran simen di hadapan kilang harus kekalkan penutup besi untuk memudahkan kerja pembersihan parit – YB Seah Shoo Shin

...

MELAKA, 17 October 2023

Exco Pembangunan Usahawan, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna, YB Seah Shoo Shin menyeru pengusaha kawasan perindustrian membina saluran simen di hadapan kilang bagi memudahkan kenderaan keluar masuk kilang, dan mengekalkan penutup besi yang boleh dibuka dan ditutup bagi memudahkan tukang cuci membersihkan parit yang tersumbat.

Katanya, beberapa pengeluar turut membuang minyak sisa industri ke dalam parit yang menjadi antara punca parit tersumbat dan banjir pada hari hujan.

Beliau menyeru pengusaha kawasan perindustrian supaya mengekalkan penutup besi yang boleh dibuka di dalam terowong simen di hadapan kilang apabila mereka membesarkan atau mengubah suai kilang mereka. Apabila pembersih membersihkan parit, lebih mudah untuk membersihkan sampah atau lumpur di bawah simen.

Pengilang mencari kontraktor untuk menangani perkara itu

Shoo Shin berkata, kerajaan masih akan menggunakan SWM Environment di bawah bidang kuasa SWCorp untuk membersihkan sampah di kawasan perindustrian setiap Khamis. Namun, sisa industri yang besar memerlukan pengilang mencari kontraktor sampah untuk mengendalikannya.

Beliau berkata, mengikut maklumat agensi itu, terdapat lebih 100 penyumber luar sisa yang berdaftar di negeri ini dengan lesen dikeluarkan pihak berkuasa yang mana 30 hingga 40 daripadanya aktif. Pengilang di kawasan perindustrian boleh mencari dalam talian dan memilih kontraktor untuk mengendalikan sisa industri mereka yang besar.

Beliau mendedahkan bahawa perniagaan juga boleh menggunakan tong sampah bertutup untuk menyimpan sampah. Selain menghalang bau daripada tersebar pada hari panas dan menyebabkan pencemaran udara, ia juga dapat mengelakkan kucing dan anjing liar menyelongkar tong sampah sehingga menyebabkan masalah kebersihan alam sekitar.