1,200 bergotong-royong mengindahkan Sungai Melaka tanpa mengira siapa

...

MELAKA, 15 October 2023

Ketua Menteri Datuk Seri Abdullah berkata di bawah projek pengindahan Sungai Melaka sepanjang 9.7 kilometer itu, ia dibahagikan kepada 8 zon dan jabatan kerajaan yang berbeza bertanggungjawab menjalankan pelbagai aktiviti, seperti pembersihan sungai dan program pelancongan untuk meningkatkan imej Melaka dalam kalangan pelancong dalam dan luar negara.

Beliau berkata, piawaian pembersihan sungai termasuk menggunakan jumlah sampah yang dikumpul untuk mengukur tahap kebersihan keseluruhan khususnya kesedaran sivik rakyat. Ini juga merupakan salah satu petunjuk bagi persediaan menghadapi Tahun Melawat Melaka 2024.

"Kerajaan akan menilai jumlah sampah yang dikutip di sungai dan seterusnya melaksanakan pelbagai rancangan untuk meningkatkan kebersihan Sungai Melaka dan kawasan bandar."

Beliau berharap melalui jabatan dan institusi bertanggungjawab di lapan zon sungai, kebersihan Sungai Melaka akan disenaraikan sebagai salah satu prestasi kerja.

Ketua Menteri berkata demikian ketika menghadiri Majlis Kempen Pembersihan Projek Pengindahan Sungai Melaka Fasa 2 yang diadakan di Jeti Teksi Air hari ini.

Hadir sama Ahli Majlis Negeri bagi Perumahan, Kerajaan Tempatan, Penjimatan Air, Perubahan Iklim dan Pengurusan Bencana Alam Datuk Rais Yasin, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Wira Zaidi dan lain-lain.

Beliau mendedahkan, jika indikator rendah bermakna kebersihan Sungai Melaka tidak memenuhi syarat, jika indikator tinggi bermakna kesedaran orang ramai terhadap kebersihan dan kebersihan meningkat.

"Melaka dahulu dianggap sebagai negeri dan bandar paling bersih di negara ini. Kerajaan negeri sedang giat berusaha untuk mengekalkan pengiktirafan ini."

Beliau berkata orang ramai digesa supaya tidak menganggap sungai sebagai tong sampah atau tapak pelupusan sisa pepejal, dan rakyat Melaka seharusnya mempunyai semangat kenegaraan yang lebih tinggi.

https://melaka.sinchew.com.my/news/20231015/melaka/5058069