Majlis Perbandaran Port Dickson Terima Persetujuan Menembak Gagak.

...

PORT DICKSON, 13 October 2023

Bagi mengelak pokok menjadi tempat pembiakan dan sarang burung gagak, Majlis Bandaraya Port Dickson melaksanakan kerja-kerja pemangkasan pokok sebanyak lima kali pada tahun ini dan tahun lalu.

Arul Kumar menyatakan bahawa Majlis Bandaraya juga sedang memohon kelulusan daripada pihak polis untuk menjalankan "operasi tembak gagak" bagi mengurangkan bilangan burung gagak di kawasan Port Dickson.

Beliau menyebut bahawa sampah haram berfungsi sebagai sumber makanan burung gagak, dan Majlis Perbandaran, bersama-sama Agensi Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) dan SWM Environment, telah menjalankan 15 aktiviti pembersihan sampah haram tahun ini.

Beliau menggesa penduduk setempat membuang sisa dapur ke dalam tong sampah bertutup bagi mengelak burung gagak datang menghinggap.

Menjawab soalan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seremban, Loke Chok Fook, berhubung pengindahan kawasan bandar raya Seremban, beliau berkata, Majlis Bandaraya Seremban memperuntukkan RM 450,000 pada 2023 untuk menggantung lampu perayaan sepanjang empat perayaan besar itu.

Beliau menyebut bahawa Majlis Bandaraya kini sedang menjalankan pelbagai projek pengindahan dan penambahbaikan di kawasan bandar raya Seremban antaranya di Dataran Seremban, Stesen Kereta Api Seremban, Dataran Seremban Prima, Taman Tasik Diraja Seremban, Padang Rasa Sayang, dan Jalan Lee Sam