JANGAN BUANG SAMPAH JIKA TAK MAHU BANJIR, LENG CHAU YEN; KESEDARAN KESIHATAN AWAM PERLU DIPERTINGKATKAN

...

MELAKA, 21 October 2023

Tidak membuang sampah sembarangan, pengkelasan sisa dan kesedaran alam sekitar perlu dipertingkatkan bagi mengurangkan masalah kebersihan yang berpunca daripada pelbagai sampah dalam masyarakat termasuk mengelak sistem perparitan tersumbat oleh sampah sehingga menyebabkan orang ramai menderita banjir secara tiba-tiba.

Ahli Dewan Undangan Negeri Bandari Hilir, Leng Chau Yen percaya ramai yang akan berasa marah dan tidak puas hati apabila berdepan dengan banjir secara tiba-tiba, namun kita masih melihat berlakunya sampah sarap termasuk membuang sampah keluar dari kereta, menjadikan tong kitar semula menjadi tong sampah, Terdapat sejumlah besar sampah terkumpul di dalam rumah.

Beliau berkata, kebanyakan sampah yang berkaitan akan jatuh ke dalam parit, mengalir ke sungai bersama air parit, dan kemudian dibuang ke laut, membentuk sekatan dan menghalang saliran, yang merupakan salah satu punca banjir mengejut.

“Memandangkan perkara ini, adalah sangat penting untuk menggalakkan aktiviti kitar semula dalam masyarakat untuk mendidik orang ramai menjaga kebersihan alam sekitar dan menggalakkan perlindungan alam sekitar dalam kehidupan seharian mereka.”

Beliau menegaskan perkara ini dalam ucapannya pagi ini ketika menghadiri program SWM Environment dan aktiviti kemasyarakatan di Bandar Hilir. Pada hari tersebut, diadakan aktiviti penghantaran barangan Kitar Semula di bawah program KITARecycle, pemeriksaan kesihatan dan penjualan beras putih tempatan

Chau Yen berkata, Japerun Bandar Hilir pernah mengadakan aktiviti pembersihan pantai dan berjaya mengumpul 115 kilogram plastik dalam masa dua jam sahaja. Plastik ini mengambil masa 400 hingga 1,000 tahun untuk larut. Boleh dibayangkan betapa kita seriusnya masalah pencemaran alam sekitar.

"Kami berharap melalui acara meningkatkan kesedaran ini, kami dapat menggalakkan orang ramai untuk bertanggungjawab dalam melindungi alam sekitar dan klasifikasi sampah".

Beliau berharap lebih ramai orang akan mengambil bahagian pada masa akan datang untuk menggalakkan kesedaran alam sekitar.

Hadirin termasuk Pegawai Operasi SWM EnvironmentMelaka, Mohd Nazrul, Pegawai Korporat, Ahmad Fuad, dan Ahli Majlis MBMB, Mohd Jamil.