MENDAFTAR AKAUN DI LAMAN WEB BOLEH MENDAPAT MATA KITAR SEMULA UNTUK DITUKAR DENGAN WANG. TIDAK RAMAI YANG TAHU

...

Melaka, 04 July 2023

Daftar untuk KITAR SEMULA, dan anda akan menerima wang untuk bahan kitar semula!

SWM Environment mempromosikan aktiviti kitar semula tunai KITAR RECYCLE pada 2018 bagi menggalakkan orang ramai bertindak balas terhadap kitar semula bahan dan perlindungan alam sekitar.

Namun, dipercayai ramai yang tidak mengetahui aktiviti tersebut dan kehilangan peluang untuk bertukar-tukar tunai apabila menyertai aktiviti kitar semula.

Pusat kitar semula "drive-thru" pertama di Melaka yang terletak di Taman Botani Ayer Keroh telah mendapat sambutan yang baik sejak dilancarkan pada 30 Mei. Ramai orang membawa bahan kitar semula mereka dan meletakkannya ke dalam kabin kitar semula yang ditetapkan.

Walau bagaimanapun, difahamkan bahawa ramai orang tidak mengetahui aktiviti kitar semula tunai, tidak mendaftar akaun dalam aplikasi telefon mudah alih atau laman web yang berkaitan, dan tidak menampal kod QR milik akaun mereka sendiri pada bahan kitar semula, jadi mereka tidak boleh menukar mata ganjaran dengan wang tunai.

"China Press" mengetahui tentang keadaan di pusat kitar semula "drive-thru". Kebanyakan orang yang datang untuk memasukkan bahan kitar semula tidak mengetahui aktiviti menukar sampah kitar semula dengan wang tunai.

Difahamkan, pusat kitar semula itu dibuka 24 jam sehari, membolehkan orang ramai memandu untuk menurunkan barangan kitar semula dan dijadualkan membuka kaunter perkhidmatan dari 9:00 pagi hingga 1:00 petang setiap hari Sabtu untuk menyediakan perkhidmatan rundingan bagi awam.

Difahamkan, selepas penubuhan pusat kitar semula "drive-thru" pertama di negeri ini, orang ramai di kawasan sekitar memberi respon positif dengan menghantar bahan kitar semula dan sambutan menggalakkan.

Setiap hari Sabtu dari 9:00 pagi hingga 1:00 tengah hari, akan ada kakitangan di tapak untuk membantu.Jika orang ramai menghantar bahan kitar semula melebihi 5 kilogram, mereka akan menerima sedikit hadiah.

 

Lan Zhiya (55 tahun )

Saya tinggal di kampung berhampiran. Saya ternampak pusat kitar semula "drive-thru" semasa saya melalui Taman Botani. saya tahu ada bahan kitar semula di sini, jadi saya membawa bahan itu ke sini buat kali pertama untuk kitar semula.

Dahulu bahan-bahan itu dijual kepada pusat kitar semula, tetapi beberapa syarikat berkaitan seperti botol kaca tidak menerimanya, kini terdapat pusat kitar semula di sini yang lebih mudah.

Saya tinggal di Taman Tasik Utama yang berhampiran. Sejak pusat kitar semula pandu lalu dibuka, saya telah datang ke sini beberapa kali untuk menghantar bahan kitar semula.

Adalah sangat baik untuk menubuhkan pusat kitar semula di sini, yang memudahkan orang ramai dan juga boleh menggalakkan semua orang untuk mengambil bahagian dalam kerja-kerja perlindungan alam sekitar. Dulu saya tidak tahu ke mana hendak membawa barangan untuk kitar semula.

Adalah dicadangkan agar pusat kitar semula sebegini boleh didirikan di lebih banyak kawasan bagi memudahkan penduduk di kawasan-kawasan lain..

Saya tidak bercadang untuk menukar bahan untuk kitar semula, jadi saya tidak memahami butiran aktiviti kitar semula sampah untuk wang tunai.

Saya sering pergi ke Taman Botani untuk jogging pada hujung minggu. Saya tidak tahu bahawa terdapat pusat pandu lalu di sini, dan saya tidak tahu bahawa terdapat pertukaran sampah kitar semula dengan wang tunai.

 

Rakyat boleh menebus 200 ringgit dengan terkumpul 4054 mata

Selepas lebih sebulan mendaftar akaun KITAR RECYCLE, Amin menyerahkan 182 kilogram bahan kitar semula kepada  SWM Environment dan mata terkumpul mencecah 4054 mata, yang boleh ditukar dengan wang tunai 200 ringgit.

Amin berkata, dia memperoleh banyak bahan kitar semula ketika membersihkan kampung halamannya, dan selepas mendaftar akaun, dia menghantar bahan itu ke pusat kitar semula dan berjaya menukar mata yang berkaitan. TV lama boleh ditukar dengan kira-kira 10 ringgit .

Beliau berkata, selepas mendaftar akaun, orang ramai akan mendapat kod QR mereka sendiri. Selepas membungkus barang kitar semula, tulis atau tampal kod bar pada bungkusan, serahkan kepada pusat kitar semula, atau letakkan di sebelah tong sampah pada hari yang ditetapkan, dan kemudian SWM menimbang berat dan mengkreditkan skor ke akaun dalam masa 3 hari atau seminggu.

"Anda boleh mengambil gambar apabila anda menyerahkan barang kitar semula kepada pusat kitar semula. Jika anda mendapati syarikat itu tidak mengira mata kemudian, anda boleh menghubungi nombor telefon yang tertera”.

Beliau berkata, selepas rakyat mempunyai mata yang mencukupi, mereka boleh menukar wang tunai melalui aplikasi mudah alih dan wang itu akan dihantar ke akaun bank pemilik akaun.