DEDIKASI ZAITON TERIMA PENGHARGAAN PEKERJA PEMBERSIHAN BANDARAYA

...

Melaka, 28 June 2023

Keindahan sebuah bandar tidak dapat dielakkan. Di belakangnya sentiasa ada sekumpulan pahlawan yang tidak didendang yang berdedikasi dalam diam. kecemerlangan.


Pekerja pembersihan Zaitun Abdul Rathi (55 tahun) berkata, ketika kecil dia menjual kuih-muih dan bekerja sebagai pencuci rumah untuk menyara hidup, kemudiannya, dia juga bekerja sebagai tukang cuci di Hospital Pusat selama kira-kira 10 tahun.

 "Secara kebetulan, saya mengetahui bahawa Syarikat Perlindungan Alam Sekitar Nanfang sedang merekrut tukang cuci, dan saya secara rasmi memasuki industri ini. Saya telah bekerja di Syarikat Perlindungan Alam Sekitar Nanfang selama 18 tahun."

Katanya, dia sangat menyukai bandar Melaka, dan tidak mahu melihatnya menjadi kotor, bukan sahaja memberi tanggapan buruk kepada orang ramai, malah pada masa yang sama, persekitaran yang tidak bersih boleh menyebabkan orang sakit.

"Sekarang, saya adalah ketua pembersih di Rumah Merah dan Taming Sari. Saya mempunyai 32 pembersih di bawah arahan saya. Saya bangun pada pukul 5 pagi setiap hari dan memeriksa kawasan saya dengan motosikal pada pukul 6. pada waktu pagi. , dan perhatikan sampah atau daun yang perlu dibuang."

Dia berkata bahawa dia akan menulis sudut yang kurang bersih, dan kemudian kembali ke tempat perhimpunan untuk koreografi harian. Kadangkala apabila menerima aduan yang mendesak, saya akan pergi ke tempat aduan dibuat untuk menyemak sendiri.Jika dalam skop tugas dan kemampuan saya, saya akan segera membersihkan sampah dan mengendalikan aduan orang ramai.

Abdul Rathi: Bangga dengan pembersih
"Tugas seorang tukang cuci bukan mudah. Ia adalah kerja berat yang mesti didedahkan kepada matahari atau hujan. Namun, saya berbangga dengan pekerjaan ini. Saya tidak mencuri, merompak, mahupun melanggar undang-undang. Pada masa yang sama, Saya boleh Biarkan kampung halaman tercinta menunjukkan sisi yang indah dan mengharukan."

Katanya, dia seorang yang tidak mahu berlama-lama di rumah. Jika diserang selsema sedikit, dia lebih suka keluar bekerja dan menumpukan diri kepada kerja yang digemarinya. Keadaan itu akan pulih secara semula jadi tidak lama lagi.

Setiap orang akan menerima tong sampah dan alat pembersihan
"Syarikat juga akan mengedarkan tong sampah dan alat pembersihan kepada setiap orang untuk tujuan pembersihan, dan agar tidak terkeliru dengan beg sampah yang dijual di pasaran, syarikat juga mencetak khas logonya pada beg sampah hitam supaya kita boleh mengenal pasti dan membezakannya." Beliau berkata, kadangkala apabila menerima aduan mengenai parit tersumbat, mereka juga perlu mengesahkan punca utama tersumbat, jika tersumbat oleh daun atau sampah, mereka akan segera menangani sampah tersebut. Serahkan kepada DBKL.

"Adalah satu penghormatan saya untuk menyumbang kepada kebersihan Kawasan Warisan Dunia Melaka. Saya tidak meminta apa-apa balasan. Cuma saya berharap orang ramai juga berempati dan tidak membuang sampah, supaya bandar Melaka menjadi lebih dan lebih cantik."

Katanya, dia sudah hampir memasuki usia persaraan, namun semangatnya untuk kerja-kerja pembersihan tidak sedikit pun berkurangan. Dia bersyukur kepada Tuhan kerana memberinya tubuh badan yang sihat dan kuat, sehingga dia dapat terus berkhidmat di kota yang indah ini dan menunjukkannya. kecemerlangannya yang menawan.