519.8 TAN BARANGAN DIKITAR SEMULA DALAM PROGRAM KITAR SEMULA SWM DALAM TEMPOH 5 TAHUN

...

Seremban, 24 June 2023

Mohd Norlisam, Pengurus Besar Korporat SWM Environment, mendedahkan bahawa dari tahun 2018 hingga May 2023, program kitar semula (KITARecycle) yang dilaksanakan di Negeri Sembilan telah mengumpulkan sebanyak 519.8 tan barangan kitar semula.

 

Beliau menyatakan bahawa antaranya kertas sebanyak 291.3 tan, plastik 111.1 tan, besi 35.3 tan, kaca 28.8 tan, sisa elektronik 27.8 tan, lain-lain 24.6 tan dan aluminium 1.3 tan.

Beliau berkata ini menunjukkan sambutan penduduk yang bersemangat terhadap program itu dan membolehkan orang ramai mengumpul dan mengumpul mata sebagai pertukaran wang tunai, menggalakkan orang ramai menyertai aktiviti alam sekitar.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri program kitar semula syarikat itu di Taman Pulai Perdana, Seremban pagi tadi.

Beliau menyebut selepas mengumpul dan mengasingkan barangan kitar semula, penduduk boleh memuat turun aplikasi mudah alih, mencetak kod QR, menampal pada beg, dan meletakkannya di sebelah tong sampah mengikut jadual kutipan yang ditetapkan bagi setiap taman.

Kotak Koleksi Yang Sedia Ada

Beliau menegaskan bahawa syarikat pada masa ini memberi tumpuan untuk melaksanakan program ini terutamanya di Taman Pulai Perdana, menggunakan sistem berasaskan mata ganjaran untuk memberi insentif kepada penyertaan aktif penduduk. Taman Pulai Pudana, dengan kira-kira 200 isi rumah, adalah taman keempat di Negeri Sembilan yang menyahut program tersebut.

Beliau menyatakan bahawa taman berpagar dan mempunyai anggota keselamatan dapat menghalang kutipan kitar semula tidak rasmi daripada pengumpul barangan kitar semula yang dikumpulkan penduduk.

Bagaimanapun, beliau mengakui syarikat itu tidak menolak untuk memperluaskan program itu ke taman, kampung dan penempatan baharu tanpa kemudahan berpagar. Oleh itu, syarikat bercadang untuk bekerjasama dengan persatuan penduduk dan jawatankuasa kampung bagi memanjangkan program kitar semula ke kawasan tersebut.

Beliau berkata syarikat itu juga bekerjasama dengan Majlis Bandaraya Seremban untuk Pusat Pandu Lalu KITARecycle bagi program kitar semula di luar bangunan pejabat majlis itu. Penduduk boleh terus meletakkan barangan kitar semula yang dibungkus dengan betul ke dalam ruangan yang ditetapkan.