CANTIK DAN BERSIH JAUH DARI ORANG RAMAI, BERKHEMAH DI PANTAI PUTERI

...

Melaka, 06 June 2023

Adakah anda bosan dengan kawasan pelancongan yang sesak dan kesesakan lalu lintas yang tidak berkesudahan di Bandaraya Bersejarah? Mengapa tidak berehat di Pantai Puteri di Melaka? Ramai pelawat memasang khemah mereka dan berkhemah di pantai yang indah, bersih, damai dan selesa ini.

Wartawan kami melawat Pantai Puteri pagi ini dan mendapati bahawa walaupun pada hari terakhir hujung minggu yang panjang, masih ramai orang berehat di khemah mereka, dan kanak-kanak bermain di pasir dan air di tepi pantai.

Terdahulu, Datuk Bandar Melaka Bandaraya Bersejarah, Datuk Shadan Othmas bersama kakitangan Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) mengadakan 'operasi sementara (Ops adhoc)' di pantai berkenaan bagi membersihkannya bersama-sama.

 

Razali: Majlis Bandaraya akan menghantar pekerja untuk membersihkan sampah

Seorang penduduk dari Tangkak, Johor bernama Razali dalam satu temu bual berkata, dia sekeluarga menginap di Pantai Puteri selama dua hari satu malam kerana pernah mendengar pantai itu sangat cantik.

Beliau menyebut mereka tidak ke mana-mana sepanjang dua hari di Melaka dan merasakan pantai di sini sangat aman dan bersih.

"Sekitar jam 8.30 pagi, kami nampak kakitangan Majlis Perbandaran datang membersihkan diri. Lagipun ramai pengunjung di sini."

Tambahnya, dia dan dua keluarga lain datang ke sini dan mengambil masa kira-kira 40 minit untuk mendirikan khemah.

 

Saiful: Berkhemah di pantai setiap bulan

Saiful dari Ampang berkata, dia sekeluarga telah berada di pantai selama tiga hari dua malam, dan selepas berkemas pada sebelah petang, mereka bersedia untuk pulang ke Kuala Lumpur.

Katanya, bila ada masa, dia sekeluarga pergi berkhemah di pantai sekurang-kurangnya sebulan sekali, selalunya di kawasan sekitar Selangor. Kali ini, pertama kali mereka datang ke Melaka, dan mereka rasa di sini memang cantik.

"Kami memilih tempat ini kerana ia tidak sesak seperti tempat seperti Port Dickson, di mana orang ramai sangat ramai. Lagipun, ia bersih dan selesa di sini, dengan kedai runcit berdekatan."

Saiful juga menyebut bahawa khemah mereka sangat mudah dipasang iaitu mengambil masa kira-kira 10 minit. Ia seperti payung, anda hanya membukanya dan ia sedia untuk digunakan.

Katanya, khemah ini tidaklah mahal sangat. Anda boleh mendapatkannya dengan harga kurang daripada RM1,000, walaupun harga mungkin berbeza bergantung pada jenama.

 

Handi: Kemudahan awam yang selesa

Handi dari Jasin berkata dia dan keluarganya datang ke Pantai Puteri pagi sebelah pagi ini.

Katanya dia dan keluarga, bersama rakan-rakan, datang ke Pantai Puteri setiap bulan untuk berkumpul dan berseronok. Kanak-kanak juga seronok bermain bersama. Selain bersih, kemudahan awam sangat mudah, dan terdapat tandas berhampiran.