KAMI MENYAKSIKAN SUMBANGAN ANDA. SWM MENGHARGAI 77 PEKERJA PEMBERSIHAN

...

Negeri Sembilan, 17 June 2023

Perkhidmatan dan sumbangan 77 pekerja telah dihargai dan hari ini mereka menerima penganugerah sijil Pekerja Contoh daripada SWM Environment Sdn Bhd.

Bersempena sambutan Hari Pekerja Pembersihan, SWM Environment telah mengadakan sambutan secara serentak di kesemua daerah di Negeri Sembilan untuk menyampaikan sijil kepada pekerja sebagai tanda terima kasih dan menghargai usaha pekerja dalam memastikan kebersihan persekitaran kepada komuniti setempat.

Pada hari ini di Seremban, 14 pekerja pembersihan yang telah berkhidmat lama, mempunyai disiplin tinggi dan prestasi kerja yang cemerlang, termasuklah mereka yang bertanggungjawab bagi kerja-kerja pemotongan rumput, kutipan sampah, pembersihan longkang dan pembersihan jalan, menerima sijil penghargaan.

Sumbangan Hamper Kepada Pekerja Sakit.

 

Dalam masa yang sama, pihak syarikat turut mengadakan majlis penyerahan lori sampah yang baru.

 

Tambahan pula, syarikat menunjukkan keprihatinan terhadap pekerja yang sakit dengan menyampaikan hamper berupa hadiah makanan kesihatan kepada 12 pekerja. Mereka juga mengunjungi rumah pekerja secara individu untuk menyampaikan hamper tersebut.

 

Majlis tersebut telah dirasmikan oleh Pengurus Besar Korporat SWM Environment Sdn Bhd, Mohd Norlisam Bin Mohd Nordin. Turut hadir ialah Pengurus Operasi Wilayah Negeri Sembilan, Tee Wei Ming dan Pengarah SWCorp Negeri Sembilan, Puan Siti Yusnita Binti Mohamad Yusof.

Dalam ucapannya, Mohd Norlisam menyatakan bahawa Hari Pekerja Pembersihan ialah hari yang istimewa dan dengan menyampaikan sijil pada hari ini, mereka memuji pekerja pembersihan yang meneruskan tugasan mereka dibawah sinaran matahari dan hujan. Beliau memberitahu pihak syarikat telah memilih pekerja contoh ini berdasarkan perkhidmatan paling lama, mempunyai disiplin yang baik dan prestasi kerja yang cemerlang.

Beliau percaya bahawa dengan menganjurkan majlis penghargaan bukan sahaja dapat meningkatkan motivasi pekerja pembersihan tetapi menjadi penggerak kepada mereka. Pekerja contoh ini boleh menjadi contoh kepada pekerja lain dan menggalakkan mereka untuk melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab serta menjaga kebersihan persekitaran.

“Bayangkan apa yang akan berlaku kepada kebersihan persekitaran sekiranya kita tidak mempunyai pekerja untuk membersihkan tong sampah, memotong rumput, membersihkan longkang dan menyapu jalan. Oleh itu, sumbangan yang diberikan oleh pekerja pembersihan amat besar.” Beliau memberitahu.

Beliau juga mengingatkan pekerja untuk sentiasa melaksanakan tugas mereka dengan penuh Amanah dan menjadi reputasi dan imej syarikat walaupun sesekali menerima aduan awam.

Siti Yusnita: Mengekalkan Kebersihan Persekitaran

Teknologi Sahaja Tidak Mencukupi; Tenaga Kerja Juga Diperlukan.

Siti Yusnita menyatakan bahawa walaupun sistem teknologi semakin canggih, kebersihan persekitaran tidak dapat dikekalkan tanpa pekerja melaksanakan tugas mereka.

Beliau memberitahu bahawa sebelum ini tiada Hari Pekerja Pembersihan. Tetapi kini ianya diadakan untuk menghargai sumbangan yang telah diberikan oleh pekerja pembersihan.

"Oleh kerana persekitaran yang bersih, orang ramai boleh menjalani kehidupan yang sihat dan bahagia."

Beliau menyebut bahawa tugas pekerja pembersihan bukanlah mudah, dan kadangkala, aduan timbul apabila mereka gagal mengembalikan tong sampah ke kedudukan asal mereka.
"Sekarang ini, banyak isi rumah mempunyai kamera CCTV yang merakam kejadian seperti itu, yang kemudiannya tersebar. Oleh itu, pekerja pembersihan perlu melaksanakan tugas mereka dan mengelakkan aduan."

Beliau menggesa pekerja yang tidak menerima sijil Pekerja Contoh supaya tidak berputus asa dan terus memberikan perkhidmatan yang terbaik serta berusaha untuk mendapatkan peluang untuk menang pada tahun depan.

Selain itu, Siti Yusnita menyebut bahawa pekerja pembersihan di SWM, khususnya pemotong rumput, telah menjalani latihan teknikal untuk mempelajari cara menggunakan mesin pemotong rumput dan menguasai teknik memotong rumput.

Beliau menjelaskan bahawa pekerja ini menjalani kursus latihan jarak jauh pada hujung minggu, dan keseluruhan kursus teknikal mengambil masa enam bulan untuk diselesaikan.

Sehubungan itu, beliau menyifatkan pekerja pembersihan mempunyai pengetahuan profesional dalam bidang perkhidmatan mereka.