SAMPAH HARAM DIBERSIHKAN!

...

Seremban, 06 May 2023

(Seremban, 05.05.2023) Laporan ini telah mendapat perhatian! Pusat Komersil Taman Seremban Jaya telah bertukar menjadi tapak pembuangan sampah haram telah menerima kehadiran pihak berkuasa buat tiga hari berturut-turut bagi kerja pembersihan sampah. Mereka juga telah mengisytiharkan untuk menangkap ‘ulat sampah’ dan membawa mereka ke muka pengadilan bagi hukuman denda.

Lebih daripada 10 premis perniagaan di sepanjang Jalan 8/1, Pusat Komersil Taman Seremban Jaya telah ditinggalkan dengan pelbagai jenis sampah. Malah di lorong belakang dan hadapan, tempat meletak kenderaan, dan laluan di hadapan kedai dipenuhi dengan sampah termasuklah sampah binaan, tayar, plastik, sofa dan perabot.

Seawal 12 haribulan, bulan lalu, ada pemilik perniagaan tidak dapat lagi bertolak-ansur dengan keadaan pusat komersil yang berubah kepada tempat pembuangan sampah dan membuat aduan kepada pihak akhbar. Wartawan kami juga telah membangkitkan isu tersebut kepada Majlis Bandaraya Seremban.

Pada pagi ini, SWM Environment, SWCorp dan Majlis Bandaraya Seremban telah mengadakan sidang media selepas bergerak ke lokasi itu. Pengarah SWCorp Negeri Sembilan, Siti Yusnita mendedahkan bahawa lokasi ini merupakan tapak pembuangan haram yang terkenal, dan pihak berkuasa telah menjalankan beberapa operasi pembersihan sebelum ini.

Aduan Penutupan Jalan Oleh Orang Awam.

Beliau menyatakan bahawa SWCorp telah melaksanakan 11 operasi dan giat menjalankan kerja pembersihan di lokasi ini sejak tahun lalu. Jumlah sampah haram yang dibersihkan amat menakjubkan, dengan berat melebihi 300 tan. Jelas sekali bahawa "ulat sampah" yang berterusan ini telah menganggap kawasan ini sebagai tempat pembuangan.

Beliau juga menyatakan bahawa kerja pembersihan pada masa ini mendapat kerjasama daripada SWM Environment dan Majlis Bandaraya Seremban bermula pada Rabu dan memasuki hari ketiga hari ini.

Selepas kerja pembersihan selesai, kami akan menutup jalan ini bagi mengelakkan lebih banyak ulat sampah daripada memasuki kawasan ini. Namun begitu, berikutan daripada aduan awam, kami terpaksa membuka semula persimpangan jalan yang terjejas.

Oleh itu, beliau tidak menolak kemungkinan untuk memasang CCTV di kawasan itu bagi tujuan pemantauan. Perancangan ini telah diusulkan dan masih dalam peringkat perbincangan bagi membawa ‘ulat sampah’ ke muka pengadilan.

Tumpu 54 Lokasi Terkenal

Siti Yusnita mendedahkan bahawa sejumlah 74 tapak pembuangan sampah haram yang terkenal di Seremban dan 54 daripadanya telah dibersihkan serta pemantauan sedang dilaksanakan bagi mengelak aktiviti pembuangan sampah dilakukan oleh ‘ulat sampah’.

Operasi Pembersihan Untuk 20 Kawasan Akan Selesai Dalam Tahun Ini.

Beliau menekankan bahawa tapak pembuangan sampah haram bukan sahaja merosakkan imej bandar tetapi menjadi sarang pembiakan nyamuk dan serangga lain sehingga menjejaskan isu kesihatan. Ditambah pula dengan lokasi tersebut menjadi tempat persembunyian jenayah yang boleh mencetuskan masalah keselamatan.

Oleh itu, SWCorp amat mengambil perhatian akan isu tapak pembuangan sampah haram dan akan menggunakan Seksyen 71(8) Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam, Akta 2007 bagi menjalankan siasatan dan menghukum semua ‘ulat sampah’.

Di bawah peruntukan ini, pesalah yang didapati bersalah boleh didenda minimum RM10,000 atau maksimum RM100,000, penjara tidak kurang enam bulan atau tidak lebih lima tahun, atau kedua-duanya.