PTP LANCAR RANGKA KERJA KEMAMPANAN DAN SASARAN

...

Petaling Jaya, 23 February 2023

Pelabuhan Tanjung Pelepas Sdn. Bhd. (PTP) melancarkan Rangka Kerja Kemampanan dan Sasaran: Bersama-sama Ke Arah Masa Depan Mampan untuk membimbing syarikat menyampaikan nilai yang mampan dengan menyepadukan pertimbangan alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) ke dalam perniagaan terasnya.

Semasa majlis pelancaran itu, PTP turut menandatangani dua memorandum persefahaman (MoU) dengan SWM Environment Sdn. Bhd. (SWM Environment) dan Perbadanan Taman Negara Johor, selain menandatangani ikrar dengan Global Compact Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

MoU dengan Perbadanan Taman Negara Johor (PTNJ) menyatakan PTP komited untuk menanam semula 160,000 pokok bakau di Tanjung Piai, Johor selama lebih lima tahun untuk melindungi hutan bakau dan biodiversitinya.

PTP juga bekerjasama dengan SWM Environment untuk mewujudkan pusat komuniti kitar semula dengan objektif untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang isu alam sekitar, termasuk mengurangkan, mengguna semula dan mengitar semula bahan dengan menggunakan platform KITARecycle.

Selain itu PTP menandatangani ikrar terhadap Prinsip Padat Global Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk membuktikan komitmennya dalam mewujudkan masa depan yang mampan bersama rakan kongsi strategiknya.

Pengerusi Pelancongan, Alam Sekitar, Warisan dan Kebudayaan Negeri Johor, Raven Kumar Krishnasamy berkata, sebagai terminal pemindahan kapal terkemuka di Malaysia dan antara pelabuhan tersibuk di dunia, Kerajaan Negeri Johor yakin pelancaran Rangka Kerja Kelestarian PTP akan menetapkan penanda aras bagi amalan pengurusan pelabuhan dan kemampanan perniagaan.

“Dengan menyesuaikan diri dengan perubahan dalam industri dan pasaran global, kami berharap PTP akan terus mengambil langkah proaktif untuk meningkatkan dan menyelaraskan usaha kemampanan masa depannya dalam meluaskan peranan kepimpinannya dalam pembangunan pelabuhan mampan di negeri ini dan negara,” katanya dalam kenyataan.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif PTP, Marco Neelsen berkata, Rangka Kerja Kemampanan membolehkan PTP untuk menunjukkan penciptaan nilai secara sistematik, membuat keputusan yang sesuai dan perancangan strategik dan melaksanakan program pengurusan yang lebih baik bukan sahaja untuk pekerja dan penyewa PTP tetapi kepada komuniti sekitar.

“Ini bermakna kemampanan tertanam dalam semua perkara yang kami lakukan, daripada cara kami menguruskan perniagaan, kepada cara kami beroperasi sebagai pengendali terminal, kepada cara kami menyokong dan menyumbang kepada masyarakat objektif pembangunan negara,” katanya.