Sampah Dibawa Amat Laju Sehingga Banjir. Seremban Segera Melaksanakan Pembersihan Longkang.

...

SEREMBAN, 19 April 2024

Hujan yang kerap di Seremban baru-baru ini telah menyebabkan banjir. Akibatnya, Majlis Bandaraya Seremban telah mengarahkan SWM Environment untuk menjalankan kerja-kerja pembersihan longkang. Yang menghairankan, longkang didapati dipenuhi dengan tayar.

Ahli Majlis Seremban Lin Junrong berkata selepas memeriksa operasi pembersihan SWM Environment didapati bahawa sampah tepi jalan masuk ke longkang semasa hujan, menyebabkannya tersumbat dan mencetuskan banjir kilat.

Beliau menyatakan bahawa hujan baru-baru ini tidak seperti biasa. Jabatan Meteorologi Seremban dan Rembau merekodkan hujan masing-masing 93 milimeter dan 73 milimeter dalam tempoh dua jam selepas hujan lebat. Hujan yang luar biasa telah menyebabkan banjir di banyak kawasan, mengakibatkan kerugian melibatkan kewangan.

"Ketika saya melakukan pemeriksaan pada sebelah petang, saya diberitahu bahawa longkang dipenuhi dengan pelbagai jenis sisa pepejal, dengan barang bersaiz besar adalah seperti kotak dan tayar polistirena."

"Saya percaya salah satu sebab banjir di bandar Seremban adalah kerana sampah besar ini, apabila dibuang di tepi jalan, ianya masuk ke dalam longkang oleh air hujan, akhirnya menyebabkannya tersumbat di dalam longkang."

"Pada masa yang sama, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada kakitangan SWM Environment atas dedikasi mereka. Apabila berhadapan dengan situasi di mana jentera yang digunakan tidak dapat membersihkan longkang, mereka mempertaruhkan nyawa mereka untuk menggali longkang secara manual."

Lin Junrong, juga Ketua Pemuda sayap Sosial Parti Tindakan Demokratik di negeri NS, menggesa orang ramai untuk menghargai alam sekitar, tidak  membuang sampah sesuka hati, dan membuang sampah dengan betul.

"Sikap tidak bertanggungjawab membuang sampah akan membahayakan ekologi dan menyebabkan banjir. Ini adalah musim hujan, dan saya berharap bahawa bersama-sama, kita boleh bersama-sama berusaha untuk mengelakkan banjir kilat daripada berlaku lagi.