MINYAK MASAK, BEG PLASTIK, SISA DAPUR MASIH BERGUNA DAN BOLEH DITAMBAH NILAI

...

Melaka, 11 June 2023

Sisa isi rumah am, seperti minyak masak terpakai, beg plastik, fabrik pakaian dan sisa dapur, selagi orang ramai sanggup meluangkan sedikit masa dan fikiran, mereka juga boleh memberikan "sisa" ini kehidupan kedua, membuat sabun, beg penyimpanan dan pengkomposan, Malah boleh dijadikan geotekstil untuk pembangunan bangunan, menstabilkan lapisan bawah dan mengelakkan kehilangan air, tanah dan batu. 

Bagi membangkitkan kesedaran tentang penjagaan alam sekitar dalam kalangan masyarakat, pelajar tahun akhir Jabatan Kejuruteraan Awam Universiti Teknologi Mara, Shah Alam, Selangor bekerjasama dengan Syarikat Pelindung Alam Sekitar Koju Southern mengadakan program pendidikan "360 Garbage Solution " dalam Pameran "Komuniti Taman Bukit Nanmei, untuk memberitahu orang ramai bahawa sampah boleh dikitar semula di rumah tanpa prop yang mewah dan mahal.

Persidangan itu berharap dapat berganding bahu dengan masyarakat untuk mencapai Matlamat Pembangunan Mampan (SDGs) melalui acara itu.

Terdapat 6 pameran dan kaunter maklumat dalam acara tersebut, termasuk "Waste Renjer" yang menyedarkan orang ramai untuk bertindak balas terhadap kepentingan perlindungan alam sekitar, "Trash to Treasure" yang menukar seterika kepada produk plastik lain selepas dipanaskan, dan "Guna semula Sisa" pengajaran pengkomposan ringkas , "Button-on!" untuk membuat pakaian baharu daripada kain, kompos atau geotekstil, "Mengubah Sisa Menjadi Kekayaan – Kitar Semula Minyak Masak" mengajar orang ramai membuat sabun daripada minyak masak dan 4 bahan lain yang mudah didapati, dan " Arka Hidroponik "Ajar orang ramai menggunakan botol plastik untuk pertanian hidroponik di rumah dan menanam sayur-sayuran.

Orang ramai yang hadir bukan sahaja boleh membaca maklumat untuk menimba ilmu baharu, malah melakukannya di bawah pimpinan pelajar kolej untuk merasai keseronokan perlindungan alam sekitar.

Majlis tersebut dihadiri oleh 30 orang pelajar kolej dan 6 orang pensyarah. Diharapkan mereka akan pergi ke komuniti untuk pengajaran mudah, membangkitkan kesedaran orang ramai tentang perlindungan alam sekitar, meningkatkan persekitaran dan kualiti hidup masyarakat, dan seterusnya mengurangkan masalah mata pencarian yang ditimbulkan. oleh sampah.

Persidangan itu menjemput Datuk Lin Wanfeng, ahli Dewan Undangan Negeri MCA Jiriwang, untuk mempengerusikan majlis perasmian.

Hadirin termasuk Dr Aida, Dekan Fakulti Kejuruteraan (Penyelidikan dan Inovasi) Kolej Universiti Teknologi Mara Shah Alam, Mohd Norrisan, pengurus besar Syarikat Perlindungan Alam Sekitar Selatan, dan Azwan, ketua Kampung Bukit Nanmei .

Laut dan sungai tercemar dan mata pencarian terjejas

Peguam Dato' Lim Wan Fong, Ahli Mana Keli Wangzhou, menegaskan bahawa pelajar Jabatan Kejuruteraan Awam di Kolej Universiti Teknologi Mara Shah Alam memanfaatkan ilmu yang mereka perolehi, menyampaikannya kepada masyarakat, mendidik orang ramai bahawa banyak yang kononnya sampah boleh dikitar semula, dan mengurangkan jumlah sampah di negeri ini Selain itu, pengurusan sisa telah dipertingkatkan lagi.

Beliau berkata, kesan sampah boleh besar atau kecil. Mengambil contoh kawasan DUN Jili Wangzhou, terdapat insiden pencemaran laut dan sungai berturut-turut sejak dua atau tiga bulan lalu, menjejaskan sistem pengairan yang digunakan untuk bertani, dan nelayan yang mencari rezeki dengan menangkap ikan.. Rezeki juga terjejas.

Katanya, kawasan itu mempunyai laut, sungai, sawah, tahap dan kualiti alam sekitar amat penting. Pelajar kolej juga berperanan menganjurkan orang ramai menjaga alam sekitar, memotivasi dan mempengaruhi masyarakat dalam masyarakat, dan menggalakkan lebih ramai orang menyertai barisan menjaga alam sekitar.

"Selain mengadakan aktiviti perlindungan alam sekitar yang sama, universiti berkaitan juga akan dapat mengadakan aktiviti lebih dekat dengan alam semula jadi pada masa hadapan. Apabila anda mendekati alam semula jadi, anda akan memahami kepentingan menjaga alam semula jadi."

“Selain itu, aktiviti boleh diadakan bagi menyedarkan masyarakat untuk menjaga warisan kota purba, agar tapak bersejarah dapat diwarisi turun-temurun.

Setiap orang bertanggungjawab menjaga alam sekitar

Mohd Norrisan, pengurus besar Syarikat Perlindungan Alam Sekitar Selatan, berkata orang ramai sering menyalahkan kerajaan tempatan dan kontraktor pembersihan kerana "tidak mempunyai pekerjaan" dan tidak membersihkan sampah, tetapi mereka lupa bahawa semua orang bertanggungjawab menjaga alam sekitar. sebahagiannya bertanggungjawab .

Beliau menarik perhatian bahawa Syarikat Alam Sekitar Selatan memikul dua tanggungjawab utama dalam masyarakat iaitu memungut sampah dan membersihkan jalan dan parit.Kemudian mendapati syarikat itu juga mempunyai tanggungjawab untuk mendidik orang ramai, supaya kedua-dua pihak dapat bekerjasama untuk menjaga alam sekitar dan kebersihan dengan lebih baik.

"Syarikat itu telah mempromosikan pendidikan pengurusan sisa dan perlindungan alam sekitar secara unilateral pada masa lalu, tetapi mendapati pengaruhnya tidak besar. Hanya selepas perintah kawalan pergerakan, ia bekerjasama dengan rakan strategik untuk mempromosikan orang ramai menjaga alam sekitar. ."

Beliau berkata, pameran 360 ​​penyelesaian sisa anjuran Universiti Teknologi Mara kampus Shah Alam mendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai, yang merupakan petanda baik. Beliau berharap lebih banyak institusi pendidikan dan sekolah akan bekerjasama secara aktif dengan Selatan Perbadanan Perlindungan Alam Sekitar pada masa hadapan untuk meningkatkan kesedaran perlindungan alam sekitar komuniti.

Orang ramai boleh cuba mengubah barangan kitar semula

Dr Aida, Dekan Fakulti Kejuruteraan (Penyelidikan dan Inovasi) Kolej Universiti Teknologi Mara Shah Alam, menegaskan bahawa setiap pelajar tahun akhir Fakulti Kejuruteraan mesti mengadakan pameran, dan pelajar Jabatan Kejuruteraan Awam telah memilih tema perlindungan alam sekitar.Menggalakkan konsep perlindungan alam sekitar dalam komuniti dan industri.

Beliau menegaskan bahawa barangan kitar semula yang digunakan oleh pelajar mudah didapati, dan alat peraga dan bahan untuk mengubah barangan kitar semula kepada produk baharu juga sangat mudah diperoleh, membolehkan orang ramai mencubanya di rumah.

"Oleh kerana objek promosi adalah penduduk, pelajar mengamalkan kaedah pengajaran yang paling mudah, dan boleh menukar sampah kepada sihir tanpa menggunakan bahan kimia."

Beliau berkata, pelajar kejuruteraan dalam bidang profesional lain akan menumpukan pada penyediaan aktiviti yang lebih berpengaruh dan meluas pada masa hadapan, dengan harapan pelajar juga dapat menyerap pengetahuan kokurikulum semasa proses penyediaan.