Arul Kumar Menggalakkan Pemaju Hartanah Untuk Bekerjasama Dengan SWM. Dan Mengambil Bahagian Dalam Kitarecycle Untuk Menyokong Pemuliharaan Alam Sekitar.

...

SEREMBAN, 16 November 2023

Arul Kumar menggalakkan pemaju hartanah untuk bekerjasama dengan SWM Environment dalam mengambil bahagian dan menyediakan Pusat Pandu Lalu KITARecycle dalam kawasan pembangunan perumahan. Matlamatnya adalah untuk menggalakkan lebih ramai penduduk untuk menyertai program kitar semula dan pemuliharaan alam sekitar.

Beliau menekankan bahawa mempunyai kemudahan yang mencukupi dan komprehensif adalah penting untuk inisiatif kitar semula alam sekitar. Kemudahan yang boleh diakses adalah penting untuk memudahkan dan menggalakkan penglibatan orang ramai dalam program kitar semula.

Oleh itu, beliau berharap pemaju hartanah dapat memasukkan pusat kitar semula KITARecycle ke dalam projek pembangunan perumahan mereka yang sedang berjalan. Pendekatan proaktif ini bertujuan untuk melibatkan penduduk dalam aktiviti kitar semula masa depan, mempromosikan kesedaran tentang pemuliharaan alam sekitar dan kitar semula.

SWM Environment, sebuah syarikat konsesi, telah menandatangani memorandum kerjasama dengan OSK Property untuk menyediakan Pusat Pandu Lalu KITARecycle di Iringan Bayu. Majlis Pecah Tanah diadakan pagi ini. Arul Kumar, yang mengetuai upacara itu, menyoroti perkembangan ini semasa sidang akhbar berikutnya.

Beliau berkata selain pelan pembangunan perumahan baru, pembangunan perumahan sedia ada dengan persatuan penduduk aktif juga boleh meneroka kerjasama dengan SWCorp dan SWM. Arul Kumar memetik contoh dari peristiwa baru-baru ini di Bandar Enstek, di mana kawasan kediaman menerima sumbangan tanggungjawab sosial korporat (CSR) dari syarikat swasta untuk menyediakan Pusat Pandu Lalu KITARecycle.

Menubuhkan 'Pusat Pandu Lalu' Untuk Meningkatkan Perkhidmatan Kitar Semula

Terdahulu, Arul Kumar berkata dalam ucapannya bahawa kerjasama antara pemaju hartanah dan SWM dalam mewujudkan pusat pandu lalu kitar semula yang diperolehi dengan pantas dianggarkan mengoptimumkan perkhidmatan kitar semula untuk kira-kira 12,940 unit kediaman tempatan. Pada masa yang sama, beliau menyatakan keyakinan bahawa OSK Property akan memainkan peranan yang lebih proaktif dalam membangunkan perancangan mampan pada masa akan datang, meningkatkan semangat orang ramai dalam menguruskan barangan kitar semula.

"Berdasarkan pemahaman saya," kata Arul Kumar, " pusat pandu lalu dijangka siap pada suku pertama 2024. Adalah dijangkakan bahawa penduduk akan dapat mendaftar untuk program kitar semula KITARecycle awal tahun depan dan membawa barangan kitar semula ke Pusat Pandu Lalu KITARecycle. Konsep pusat pandu lalu yang disediakan dengan cepat telah mengubah aktiviti kitar semula di Negeri Sembilan, menggalakkan penyertaan penduduk melalui pendekatan yang lebih mudah dan mesra."

Beliau berkata Pelan pembangunan Negeri Sembilan bagi 2021-2025 bertujuan meningkatkan kadar kitar semula daripada hanya 0.3 peratus kepada 10 peratus menjelang 2025. Oleh itu, beliau berharap lebih ramai pemaju di Negeri Sembilan akan bekerjasama dengan SWM untuk menyertai program kitar semula KITARecycle. Pada masa ini, SWM Environment mempunyai ahli KITARecycle seramai 8,858 ahli dan telah berjaya mengumpulkan sejumlah 880 tan barangan kitar semula dari 2018 hingga Oktober tahun ini.

Ong Ghee Bin: Memberi Sokongan Penuh Terhadap Aktiviti Pemuliharaan Alam Sekitar SWM

Ketua Pegawai Eksekutif OSK Property, Ong Ghee Bin, menyatakan bahawa OSK Property sentiasa prihatin terhadap perlindungan alam sekitar. Melalui kerjasama dengan SWM Environment, beliau yakin dapat meningkatkan kadar kitar semula di Iringan Bayu.

Beliau menyebut bahawa OSK Property komited untuk menyokong usaha SWM, bertujuan untuk meningkatkan penyertaan penduduk tempatan dalam kitar semula alam sekitar. Penubuhan Pusat Pandu Lalu KITARecycle dan alam sekitar yang diperoleh dengan cepat, menurutnya, akan menyumbang untuk meningkatkan dan mendorong kesedaran masyarakat mengenai pemuliharaan alam sekitar, secara kolektif melindungi dan mewujudkan persekitaran yang baik di Iringan Bayu dan kawasan sekitarnya.

Beliau menegaskan bahawa Pusat Pandu Lalu KITARecycle yang disediakan akan membawa iringan Bayu ke arah komuniti yang mampan. Selain itu, beliau berharap melalui kerjasama ini, rakyat Negeri Sembilan akan memikul tanggungjawab mereka untuk menjaga alam sekitar dan menjadi inspirasi kepada masyarakat lain.

Turut hadir pada majlis tersebut termasuk Ketua Pegawai Operasi OSK Property, Seth Lim, Pengurus Besar Kanan, Jong Guan Wei, Pengurus Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Kerajaan SWM Environment Negeri Sembilan dan Melaka, Nurul Liza, Norsuhaibah Binti Abdul Mutalib, Penolong Pegawai Penguatkuasa Kanan, dan Pengarah Jabatan Pembersihan Dan Kesihatan Persekitaran Majlis Bandaraya Seremban, Haji Mohd Fadhil Bin Kamarudin.